Lahore - Reisverslag uit Lahore, Pakistan van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Lahore - Reisverslag uit Lahore, Pakistan van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Lahore

Door: herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

31 Augustus 2012 | Pakistan, Lahore

Eind juli ging de telefoon en de stem aan de andere kant van de lijn vraagt of ik interesse heb in een opdracht in Pakistan; Lahore. Na een blik in mijn agenda stem ik toe om de details in te kijken. Een aantal weken later zit ik in het vliegtuig onderweg naar hetzelfde Pakistan.

Aanloop.
Een paar zaken vallen me op in de aanloop naar het vertrek. De reactie is bijna altijd: is het wel veilig daar; blijkbaar heeft Pakistan een slechte naam op dit gebied. Elk incident dat in de Nederlandse krant stond over Pakistan wordt me meegedeeld. Daarnaast kennen we dit land niet. Ik heb maar enkele mensen gesproken die ervaring hebben opgedaan in dit land.
Mijn Pakistaanse opdrachtgever reageert prompt op vragen en geeft correcte antwoorden, dit geeft een goede indruk van de situatie en de mogelijkheden in Lahore.

Lahore.
Lahore is een stad met 10 miljoen mensen, het openbare leven komt [ivm de hitte] pas in de middag op gang. Het verkeer is een ramp, iedereen gebruikt de straat van een kar met een ezel ervoor tot de auto die 100 km rijdt, voetgangers steken overal over en er wordt letterlijk overal geparkeerd. Iedereen rijdt met de hand op de claxon, de herrie is enorm. De stad is grauw en grijs, er is overal stof en uitlaatgassen. Bloemen en planten zie ik weinig. De tuk-tuk die ik gebruik krijgt een lekke band, geen probleem want binnen 10 minuten rijden we weer verder. Ik zie een andere tuk-tuk vol met kinderen, het lukt me om er een foto van te maken.

Sociale contacten.
Vrouwen en mannen zijn strikt gescheiden, vrouwen gaan ook bijna niet alleen over straat, er is altijd een man (echtgenoot, zoon, broer] bij hen.
De mensen zijn erg vriendelijk en voorkomend.
Mannen maken graag contact met je, vragen hoe het is, waar je vandaan komt, hoe je heet, raken je aan, willen een hand geven. Merk ook dat de informatie die je geeft vaak gedeeld wordt met omstanders in hun eigen taal.
Vrouwen willen wel willen ook graag contact, ik merk dat op straat, de ogen maken contact en kijken met interesse. Meer mag niet, het is simpelweg niet toegestaan in deze cultuur.
Het is een unicum als vrouwen westers gekleed [spijkerbroek, geen hoofddoek] over straat gaan. Ik heb er maar een paar gezien.

Ik heb de indruk dat het leven hard is voor een groot deel van de Pakistani, 50 % leeft onder de armoedegrens. Lange werkdagen, bijna geen sociale voorzieningen, heel anders dan dat ik gewend ben in het rijke westen.

Ik vind het prachtig om hier een paar weken te zijn; een blik in een compleet andere samenleving.

herman

• 31 Augustus 2012 - 10:14

Wil.gk.tjoa:

Dank voor jullie eerste verslag. De stijl is duidelijk en helder en heel leesbaar!!.. Houen zo. 't Lijkt me voor jullie inderdaad een interessant land met een gans ander cultuur dan die jullie in Zuidoost Azie hebben opgedaan. Ik wens jullie een fijne en vruchtbare tijd in Pakistan en wees vooral voorzichtig!!... All the best and keep moving.
    Groeten,
    Wil

• 31 Augustus 2012 - 10:15

Martijn:

Hey pa,

Leuke impressie. Klinkt als een interessante culturele ervaring. Fijn om te horen dat je populair bent onder de vrouwen daar. Ik wens je nog een fijne tijd toe!

Martijn

• 31 Augustus 2012 - 10:21

Henk:

Hoi Herman, had je nog willen bellen voor je vertrok, maar het is er niet van gekomen.
    Geniet maar van dit avontuur, want dat is dit wel!
    Wat val jij op he tussen die kleinen mensen daar!
    Gaat het je goed? Kan je er fit blijven?
    Hier alles ok. Paula heeft vanmorgen spuit gehad in haar duimgewricht en ligt nu even in haar bedje.

Groejes,

Henk.

• 31 Augustus 2012 - 11:20

Rene Delft:

Hoi Mieke en Herman,
    jeetje wat een geweldig avontuur-project-ervaring !! Wat houd het project precies in?
    10 miljoen mensen in één grote stad, daar is bijna geen voorstelling van te maken.
    Ik ben ooit één week in Karachi geweest, ik kan me enigszins voorstellen hoe jullie het nu hebben.
    Heel veel genoegen, genieten, en oplettendheid toegewenst! Dikke knuffels René.

• 02 September 2012 - 22:07

Dries Kasper:

Hoi Herman en Mieke,
    Wat een avontuur lijkt mij dat en ook niet zo gemakkelijk.Ik ben benieuwd hoe het daar gaat en wat je opdrachtis.
    Wij gaan 14 sept naar Bali voor ruim 2 weken.
    Waarschijnlijk voldoende stof om weer eens bij te praten.
    Groet ook van Anneke.
    Dries

• 04 September 2012 - 19:03

Sjaak:

Herman, het blijft fascinerend te lezen hoe je schrijft over de landen, waar je verblijft: ik lees het met volle teugen en benijd je om de avontuurlijke mogelijkheden die je, zo lijkt het tenminste, kennelijk telkens maar weer aan komen waaien! Blijf wel te allen tijde voorzichtig, maar dat is je wel toevertrouwd, en geniet bovenal van alles wat je mag meemaken! Veel succes en blijf vooral schrijven, hè! Groeten, ook aan Mieke, van Sjaak

• 14 September 2012 - 17:07

Rien En Gerda:

Hallo Mieke en Hans,
    Wat maken julie toch mooie reizen.
    Wij genieten van de foto's die jullie er bij doen.

De gr. rien en gerda.