Stopover in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Stopover in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Stopover in Dubai

Door: Mieke (verslag) , Herman (foto's)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

22 December 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Tien kindertjes, 10 verschillende nationaliteiten, 10 verschillende talen....en geen probleem om samen te spelen, te zingen, te huilen en te eten...
Een peuterklasje als een afspiegeling van deze samenleving? Dubai is een onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten met 2,1 miljoen inwoners, slechts 20% daarvan is oorspronkelijke inwoner.
Ik zit te schrijven op een klein balkon, onderdeel van een complex met 5 woonlagen wat in een vierkant is gebouwd. Elk wooncomplex heeft een binnentuin met fitnessruimte en een zwembad. In deze wijk zijn meerdere van dit soort appartementengebouwen. Verder vind je er enorme woontorens en net als elders groen en prachtig aangelegde waterpartijen. Onbegrijpelijk als je weet dat dit alles tientallen jaren geleden één grote zandwoestijn was.
Sinds er in Dubai olie werd ontdekt, veranderde de staat van één van de armste naar één van de rijkste in de wereld? Het lijkt een bewijs te zijn dat visie en doorzettingsvermogen kan leiden tot explosieve groei.
Mensen verplaatsen zich met de taxi's, de skytrain, tram of bus maar vooral met heel veel auto's, bepaald niet van die kleintjes zoals bij ons. Een file van dure bolides zoals Porsche, Ferrari, Lamborghini langs de boulevard is een dagelijks beeld.
Big, bigger, biggest....in Dubai vind je werelds grootste shoppingmall, de hoogste toren, Burj Khalifa van 828 meter, een enorme indoor skibaan, allerlei futuristische projecten aan zee, vele moskeeën, schitterende stranden én een zon die (bijna) altijd schijnt.....
Tussen al die pracht en praal leven de verschillende culturen schijnbaar ongestoord samen. Uiterlijk zo zichtbaar verschillend: Arabieren en vrouwen in een tradionele nikab naast touristen in korte minirokjes, gastarbeiders uit Indië, Philippijnen en Pakistan, naast keurig in pak gestoken zakenmensen.
De verschillen zijn groot en wellicht draagt dat juist bij aan verdraagzaamheid. Of zou verdraagzaamheid juist de grote verschillen mogelijk maken?
Ik kan me alleen voorstellen dat het voor kindertjes die hier leven, wonen en naar de peuteropvang gaan enorm verrijkend is om onderdeel uit te maken van die enorme culturele verschijdenheid.
Voor ons is het bijzonder om ruim een week te mogen verblijven in dit land met onbegrensde mogelijkheden.

Fijne Kerstdagen (wij brengen gaan die doorbrengen in Bangkok)
Herman en Mieke

• 22 December 2014 - 07:16

Marjolein :

Goedemorgen! Een heel andere wereld daar zo te lezen.
    Altijd interessant om eens te zien.
    Veel plezier in Bangkok sawadeekaaaaa! Liefs

• 22 December 2014 - 08:58

Yolanda:

Fijne feestdagen!

• 22 December 2014 - 09:45

René En Anneke:

Wat een wonderlijke wereld. Bijzonder al die verschillende culturen op 1 hoop :-) Wij genieten op afstand met jullie mee, fijn dat jullie het willen delen! Genietze!!!!!!!!!! Hele fijne tijd samen en alvast alle goede wensen voor 2015! liefs, Anneke en René

• 22 December 2014 - 09:47

Elma:

Wat weer een mooi reisverlag met prachtige foto's! Wat een stad!
    Fijne dagen in Bangkok.x

• 22 December 2014 - 09:51

Michel:

Wij kunnen nog veel leren van kinderen..... Fijne dagen en goede reis!

• 22 December 2014 - 10:02

Yolanda:

Bijzonder he!, goede reis en goede feestdagen! x

• 22 December 2014 - 11:35

Henk:

Hallo Herman en Mieke,

Mooie beelden. Mooi om te zien dat een Islamitische staat ook iets moois en goeds kan voortbrengen.
    Dat geeft moed. Ik hoop dat jullie ook een mooie tijd in Thailand en omstreken tegemoet gaan. Fijne dagen en veel plezier samen.
    Hier gaat het goed. Eigenlijk is het jaar gewoon af. Dus laat 2015 maar komen hoor!

Groetjes, Henk.

• 22 December 2014 - 12:06

Wil Tjoa:

Dank voor je bericht. Geniet er vooral van. Fijne en gezellige dagen toegewenst in Thailand.
    Groet,
    Wil

• 22 December 2014 - 13:23

Anne:

Hoi allebei,
    Wat leuk en mooi daar he! En dan door naar Bangkok en Cambodja, een totaal andere wereld dan die gekke Arabische stad! Veel plezier en fijne Kerstdagen gewenst!

Groetjes, Anne

• 22 December 2014 - 13:52

Anneke:

Hoi Mieke en Herman! Wat leuk om weer wat van jullie te horen en te lezen. Zo te zien genieten jullie volop van de vakantie, de natuur en cultuur en van elkaar. Nog heel veel plezier in Thailand. Fijne feest(vakantie) dagen en alvast een goed begin in het nieuwe jaar! Liefs en groetjes van Anneke

• 22 December 2014 - 14:41

Andrea:

Hallo Herman en Mieke,
    Verdraagzaamheid is nu niet het eerste wat in me opkomt als ik aan de Arabische Wereld denk.
    Kan je daar als vrouw gewoon autorijden? Worden de Sri Lankanen en dergelijke niet enorm uitgebuit?
    Of zijn dit mijn Westerse vooroordelen? Wel goed om eens met een andere bril naar zo'n land te kijken!
    Fijne feestdagen vanuit een grijs maar volgens mij ook heel tolerant Andijk.
    Groetjes van Andrea

• 22 December 2014 - 14:42

Aria:

Van Europees naar Arabisch naar Asiatisch. Wat een cultuur verschillen. Ik geniet mee!
    Fijne feestdagen en een goed en gezond 2015 alvast gewenst!

• 22 December 2014 - 15:53

Sonja En Albert:

Hallo Mieke en Herman,
    Heerlijk om jullie verhaal te lezen, krijg er zelf een vakantiegevoel van.
    Ik verheug me al op jullie volgende verhaal.
    Geniet er van, geniet van de warme feestdagen en alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!
    Groetjes en liefs van ons.
    Sonja en Albert

• 23 December 2014 - 07:24

Sjaak:

Hallo wereldreizigers, blijf genieten van jullie verhalen uit exotische oorden! Veel plezier samen! Fijne feestdagen en alvast het allerbeste toegewenst voor 2015! Hartelijke groeten, Sjaak

• 23 December 2014 - 11:13

Valentin:

Wens jullie ook fijne kerstdagen een een gezond 2015
    Vergeet niet het oudste gebouw in Dubai, het Al Fahidi Fort te bezoeken!
    Daar vind je meer over het verleden de VAE
    Gr Valentin

• 23 December 2014 - 13:10

Cora:

Wat een prachtige foto's zeg en een leuk reisverslag.
    Ik wens jullie een goede reis verder en hele gezellige feestdagen!

Groetjes, Cora

• 23 December 2014 - 17:45

Monique:

Wat een indrukwekkende foto's! Een hele andere wereld, leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Geniet van jullie verdere reis, fijne feestdagen en alvast de allerbeste wensen voor 2015!
    Groetjes Monique

• 24 December 2014 - 10:13

Gerda En Rien M.Burg:

Mieke en Herman,
    Bedankt voor het mooie verslag uit Dubia.
    Wij wensen jullie fijne feestdagen en de beste wensen voor 2015.
    P.S. Wij gaan volgende week naar Westervoort.

Groeten van ons Rien en Gerda.

• 24 December 2014 - 11:44

Hans:

Zoals altijd nemen jullie met jullie verhalen en foto's iedereen die het leest mee op vakantie.

• 25 December 2014 - 12:55

Vrony:

ik heb genoten van de prachtige foto's en reisverslag. bofkonten zijn jullie.
    fijne feestdagen en een mooi 2015.
    groetjes vrony en ime

• 27 December 2014 - 15:01

Marietje:

Mooi verhaal,weer Mieke!Zo/n verscheidenheid aan kinderen en volwassenen!Kunnen we hier nog een voorbeeld aan hun verdraagzaamheid nemen.

Wij zitten op 't ogenblik in de sneeuw! Jammer ,maaike kon daarom niet komen. Ander keertje dan maar.Ik had een fijn dagje met Florien.Gingen naar V&D en'savonds naar Velp, met z'n 3tjes.Gisteren(vrijdag) was Papa hier,en maakte Florien een Feestelijk Kerstdiner. Jasper was er ook. Papa was heel goed,en genoot ervan.
    Veel plezier in Thailand! Kus, Mam.

Tags: Dubai