Van Victoria naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Van Victoria naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Van Victoria naar Vancouver

Door: Mieke (tekst) en Herman (foto's)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

26 Mei 2017 | Canada, Vancouver

We staan in de wachtrij voor de Ferry van Swartzbay naar Tsawwassen, het is druk, veel Canadezen hebben een lang weekend vrij i.v.m. Victoria Day. Wachten is hier niet zo erg, we picknicken en om ons heen gebeurd van alles. Honden in allerlei soorten en maten worden uitgelaten op een grasveldje van 2 bij 3 meter. Ze kwispelen allemaal even vriendelijk naar elkaar net zoals hun baasjes die gebroederlijk naast elkaar zitten. Alle drollen worden verzameld en zonder uitzondering in de afvalbak gedeponeerd.
Weer zoveel beleefd in de afgelopen week teveel om allemaal te beschrijven. Eén van de hoogtepunten was wel ons plekje direct aan zee in Crofton, waar het terugtrekkende water de bodemschatten van de zee blootgeeft. Links de veerboot die af en aan vaart, recht voor ons een kleine pier en rechts een houten walkway die eindeloos lijkt door te lopen. Overal bankjes die uitnodigen om te gaan zitten.
In Duncan, daar vlakbij, staat het dorpscentrum vol met enorme totempalen die ieder hun eigen verhaal vertellen. In een sfeervol pand met open ruimtes wordt brood gebakken en verkocht, is een boekwinkel, een plek waar je biologische producten kan kopen en overal tafeltjes waar je kan zitten genieten van alle zelfgemaakte heerlijkheden. Gezond eten is een hot item, zelfs in de supermarkt vind je een speciaal gedeelte met alleen maar biologische (organic) producten.
We struinen een dag door Victoria, een prachtige stad met heel veel Engelse invloeden. Paarden met koetsjes, oude Amerikaanse auto's, fietstaxi's en heel veel mensen krioelen door en langs elkaar over de promenade. In de haven is het een gaan en komen van watervliegtuigjes, grote en kleine bootjes, watertaxi's, cruiseboten en nog veel meer.
Ook hier ervaren we vriendelijkheid en tolerantie, hier lopen mannen hand in hand op straat, staat een straatmuzikant zonder morren zijn plekje af aan een collega artiest en we hebben het niet gezien maar het zou me niets verbazen als hier touwtjes uit de brievenbussen van de voordeuren hangen.
Rijden gaat inmiddels heel relaxt, we kennen de afmetingen en de gedragingen van ons huis op wielen. Bij het achteruit rijden fungeer ik als extra spiegel zodat zelfs het keren in een minuscuul straatje voor Herman een fluitje van een cent is. De campings zijn volledig uitgerust voor het reizen met een camper, elke plaats heeft zijn eigen afvoer (voor het legen van afvaltank), elektra waarmee zelfs de magnetron werkt en een wateraansluiting. De eerste keer tanken was hilarisch. "175 dollar Sir, dan is ie wel vol" :zei de pompbediende. Voor mijn gevoel duurde het tanken uren en vol was die tank nog niet.
In de buurt van Sooke zitten we een middagje met een boek aan de waterlijn en lopen we over een landtong die als een natuurlijke dijk fungeert. We verbazen ons over alle bloeiende bloemen en planten in Butchart Garden waar we ook een dag zoet zijn.
Voordat Vancouver aan de horizon verschijnt, draait de enorme Ferry langs de Gulf Islands, op de achtergrond zie je overal de enorme bergen met hun witte sneeuw toppen.
Vancouver onze laatste bestemming, hier zijn we begonnen en hier eindigt deze reis. We huren een dag bikes en fietsen de 11 km lange Seawall die zich om Stanleypark heen kronkelt. Een 'must do' als je hier ooit ook eens beland.
Als je de kans krijgt dan zijn we de eerste die je hard zullen aanmoedigen. Voor ons was het een reis die zeker een vervolg krijgt, wat een prachtige land, wat een vriendelijkheid, veiligheid en vooral vrijheid!

Bedankt voor alle reacties, en mocht je meer verhalen willen horen en/of foto's willen zien dan ben je van harte welkom in Edam.
Warme groet Herman en Mieke

• 26 Mei 2017 - 07:12

Hans:

Ook voor ons was jullie vakantie een belevenis. We hebben ervan genoten. Geniet van de laatste etappe en fijne reis naar Edam.

• 26 Mei 2017 - 11:36

Henk:

Hallo Herman en Mieke,
    Mooie beelden en een overweldigende schoonheid.en ook nog leuke en vriendelijke mensen! Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen hoor!
    Groetjes Henk

• 26 Mei 2017 - 11:41

Anneke Kasper:

Wat weer prachtig beschreven Mieke. Net alsof ik in jullie rugzak mee reis en vanaf jullie schouders meekijk en geniet.
    Een genot om te lezen. Wij zitten in Brasov een beetje bij te komen van 2 dagen rijden. Op de dag voor Hemelvaart en Hemelvaartsdag was het hutje mutje vol op de weg. Net alsof heel Europa dacht vandaag pakken we de auto en gaan er een mooi weekend van maken.
    Gelukkig heelhuids aangekomen, regen hier en koud. Dat hadden we niet verwacht.
    Dinsdag reizen we door via Bulgarije, macedonie, Albanië, Montenegro, uitstapje naar Bosnië en via Kroatië weer naar huis.
    Moeten deze zomer maar afspreken voor een hapje en een drankje. Voor nu: blijf genieten, schrijf nog veel prachtige verhalen en kom gezind weer thuis. Dikke smakkerd, natuurlijk ook voir herman. D & A.

• 27 Mei 2017 - 19:49

Jopie En Lenny: