Peace Park - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Peace Park - Reisverslag uit Waterton Park, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Peace Park

Door: Herman foto’s en Mieke tekst

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

21 Mei 2023 | Canada, Waterton Park

Wakker worden van het ruisen van een rivier. Het zonlicht kiert door het gordijntje, vogels zingen hun hoogste lied. Door dezelfde kier zie ik een vos langs de camper lopen en de squirrels uit hun ondergrondse holletjes kruipen.

Het is fris in de vroege ochtend, de kachel van de camper werkt niet omdat we midden in de natuur staan en daardoor geen stroom hebben. We poedelen wat en met een kop thee en een bakje yochurt zitten we even later met onze klapstoeltjes aan het riviertje in de steeds warmer wordende zon. Geen buren, geen stress alleen maar natuur.

We zijn onderweg naar het zuiden, naar national park Waterton lakes. Ons plan (als we dat al hadden[e-1f923]) wordt bepaald door weersomstandigheden. In het noorden woeden bosbranden, die zoeken we natuurlijk niet op. Door de hoge temperaturen en de harde wind kregen we wel een paar dagen wat van de smog mee. Gelukkig is dat nu weer overgewaaid en is het korte broeken weer.

We vinden een camping aan het meer in het park. Interessant detail is dat een deel van dit park (Waterton) in Canada ligt en een ander deel (Glacier) in de United States. In 1932 sloegen de Amerikaanse en Canadese overheid de handen ineen. Vanaf toen werd het werelds eerste internationale Peacepark en nu laat het zien wat er gebeurd als twee naties ervoor kiezen hun gezamenlijke waardes te delen.

We kamperen vier dagen in dit park tussen de adembenemende schoonheid.

We rijden tussen de immens hoge toppen naar Cameron lake. Komen onderweg een kudde big Horn Sheeps tegen. We lopen over een smal paadje dwars door de sneeuw en het smeltwater. Boven het meer met kristalhelder water vliegt een grote roofvogel, in het meer zwemmen enorme vissen.

Terwijl ik dit schrijf zitten we aan een picknick tafel vlak bij Red Rock Canyon. Overal om ons heel hoge bergen met witte sneeuwtoppen. We lopen over geitenpaadjes en klauteren over de rode stenen van de canyon. Overal bloeien kleurige wilde bloemen.

Peaceful, precies het goede woord voor deze fantastische plek. Hoe mooi zou het zijn als op meerdere plekken in de wereld de natuur dit effect teweeg kan brengen.

Met warme groet

Herman en Mieke

Route: Calgary - Ototoks - Lundbreck Falls - Waterton

• 21 Mei 2023 - 21:03

Floriene:

Mooi, komt ook heel bekend voor!

Oregon lang geleden, geniet van dat "peaceful" plekje.....

liefs

• 21 Mei 2023 - 21:51

Hans:

Mooie beelden en goede bijbehorende tekst. Zo gaan we ook met jullie reis mee.

• 22 Mei 2023 - 12:57

Yolanda En Matthijs:

Mooi verhaal en mooie foto's!. Veel plezier met elmaar

• 22 Mei 2023 - 14:08

Tinyenmarco@hotmail.com:

Geweldig Herman,hoe je dit weer geef.Ik zit te genieten van het verslag,en de prachtige foto,s.Ik wacht ge spannen op het volgende wat komt.Groetjes van marco en Tiny.

• 22 Mei 2023 - 19:51

Rene De Groot:

Bedankt weer voor jullie mooie verslag met foto's. Ze hebben elkaar in de nieuwe wereld ook eerst de hersenen ingeslagen ( en nog wel een beetje) voordat ze wakker werden en verstandig. Laten we hopen dat zoiets uiteindelijk in de oude wereld ook gaat gebeuren. Fijne verdere tocht. Ik hoop dat jullie ook nog die zalm vissende Kodiak beren gaan "ontmoeten"....hihi.

• 22 Mei 2023 - 21:12

Dries Kasper:

Dries Kasper:

mooi verhaal Mieke en prachtige foto’s, geniet van jullie mooie reis.

• 24 Mei 2023 - 14:57

Fred En Tilly: