Toppunten - Reisverslag uit Banff, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Toppunten - Reisverslag uit Banff, Canada van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Toppunten

Door: Foto’s Herman en Verslag Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

04 Juni 2023 | Canada, Banff

Nooit kunnen dromen dat we nog eens op 2000 meter hoogte zouden slapen. Een simpel parkeerterrein zonder stroom of voorzieningen maar in een magnifieke omgeving met uitzicht op de gletsjer is ons onderkomen. Nadat de zon achter de berg gezakt is kruipen we met alle truien die we bij ons hebbenin de slaapzak. De volgende morgen klimmen we om 7 uur bij opkomende zon naar de voet van de enorme gletsjer (Athabasca Glacier). Als enige daar staan was een onvergetelijke ervaring.

De Icefields Parkway is 232 kilometer lang en loopt tussen Lake Louise en Jasper. Deze weg is één van de hoogst gelegen (snel)wegen ter wereld en zit letterlijk en figuurlijk vol hoogtepunten.Links en rechts veel met sneeuw bedekte toppen, je hebt het gevoel alsof je over het dak van de wereld rijdt.

We wisten dat de alle campings tussen Banff en Jasper in deze tijd van het jaar nog gesloten zijn maar om nou in een keer door te rijden….dus gingen we het avontuur aan en daar hebben we geen spijt van gekregen.

Op ons gemakje vertrokken we uit Banff om in de vroege morgen te wandelen rond het idyllische Lake Louise. De kleur van het water is iets tussen helgroen en felblauw in. Die bijzondere kleuren van het water (veroorzaakt door ijskristallen) zien we ook later op andere plekken weer terug.

We stoppen voor koffie bij een uitkijkpunt, lunchen bij een indrukwekkende waterval, strekken de benen bij Saskatchewan River Crossing en slapen halverwege op die onvergetelijke plek.

In Jasper vinden we een prima campingplek aan de Athabasca rivier waar we vier nachten staan en waar we prachtige tochten maken. Pyramid Lake spande de kroon, blauwe lucht met een paar witte wolken en geen wind dat zorgde voor een perfecte spiegeling van de bergen in het water.

Alles van deze week beschrijven voert te ver maar de ontmoeting met de bruine beer hoort hier zeker in thuis. Langs een klein weggetje stond hij daar aan de kant van de weg. Hij scharrelde tussen het groen en kwam steeds dichterbij, vast aangetrokken door de reuk van de appeltjes in onze achterbak.

Ook wil ik onze tocht door de Melingne canyon hier noemen, daar stond op een bord onderstaande tekst opgetekend door First Nation Chief:

“Those mountains are spirits and also symbols. The mountain gives me the connection, the direction, prevention and the guidance to know who I am”

Tussen de regels lees je het respect voor de natuur en wat dat een mens kan opleveren. Ik denk dat we dit respect voor de natuur teveel uit het oog zijn verloren. Bij de gletsjer zagen we met eigen ogen wat de opwarming van de aarde doet, elk jaar verdwijnt er 5 meter!

Wij hopen dat als onze kleinkinderen ooit in onze voetsporen treden ze dan dit en andere natuurverschijnselen nog kunnen zien.

Maandag leveren we de camper in Calgary in en vliegen we naar Toronto. Met een huurauto rijden we dan naar St Catharines waar we nog een week met onze lieve familie hebben.

Enjoy your day!

Herman en Mieke

Route: Banff, Lake Louise, Saskatchewan River Crossing, Columbia Icefield, Jasper (Wapiti campground)

• 04 Juni 2023 - 18:40

Hans En Danielle :

Wat een geweldige reis. Fijn dat we mee mochten genieten.

• 05 Juni 2023 - 09:29

Marie-Thérèse:

Wat een fantastische reis maken jullie!

Geweldig om via beelden en tekst te mogen meegenieten! Wat een rust en ruimte!

ongecultiveerde natuur.

puur genieten!

Hartelijke groet en dank! [e-2764]️

• 05 Juni 2023 - 09:34

Tiny Tijsen:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen.En wat een schitterende natuur te zien op de foto,s Groetjes van Marco en Tiny.

• 05 Juni 2023 - 09:36

Jopie En Lenny.:

Wat een prachtige reis en een reis om nooit meer te vergeten! En wat een mooie foto's. Geniet straks van de familie

• 05 Juni 2023 - 10:02

Corella En Arnold:

Wat een avontuur weer! Prachtige beelden ook. De beer is wel echt een hoogtepunt. Wel eng ook. Veel plezier nog.!

• 05 Juni 2023 - 14:05

Rene De Groot:

Prachtige beelden en Tekst. Dat geeft inspiratie. Heel veel plezier verder. Ik kan het niet laten om jullie de tekst van de gedenksteen voor Joop Mulder te sturen. Geschreven door Wende Snijder. TAKE CARE.

Een plek waar de vrijheid woont

1685955232wendeJoop.JPG

Vrijplaats

Een plek waar de wind door je hoofd waait

Waar je doet waar je buik van gaat zingen

waar je droomt, zoveel je kan

waar je bent wie je bent

een plek van zand, van zee, van lucht

van aarde, van vuur

een plek waar je nooit verdwalen kunt

een plek waar de vrijheid woont;

Daar wil ik zijn

En als ik daarvan vertrek

neem ik die plek mee

Overal waar ik nog komen ga

Wende

• 05 Juni 2023 - 16:55

Floriene:

Prachtig , en dank voor het delen!!!

• 05 Juni 2023 - 18:48

Jeannette De Noord:

Wat weten wij hier toch weinig van de kracht van de natuur....

• 06 Juni 2023 - 08:11

Marjolein :

Mooi!! Enjoy every minute [e-1f618]

• 06 Juni 2023 - 20:05

Yolanda Dokter:

Mooi verhaal en prachtige foto's!

• 08 Juni 2023 - 13:44

Guido Niewold: