Vrij zijn - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Vrij zijn - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Vrij zijn

Door: tekst Mieke, foto's Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

05 Januari 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Schichtig om zich heen kijkend vertelt hij ons zijn verhaal, zijn oude angst als jongetje van elf is voelbaar. In 1958 vluchtte hij samen met zijn hele familie naar Amerika waar hij in Californië een florerend bestaan opbouwde. "Nu ben ik voor het eerst samen met mijn kinderen en kleinkinderen weer terug op mijn geboortegrond". Vriendelijk lachend zit de hele familie zij aan zij op een muurtje van de boulevard langs de Mekong.
Dat er in Cambodja vreselijke dingen zijn gebeurd is duidelijk, ik zou daarover kunnen schrijven maar de geschiedenis boeken kunnen dat veel beter dan ik. Mijn 'pen' beperkt zich tot dat wat er nu is én dat is veel.
Op de boulevard en op het grasveld voor het paleis krioelt het van de mensen tijdens oudejaarsavond. Oud en jong is uitgelopen of beter gezegd uitgereden, alle wegen richting het centrum staan vol met alles waarop je je maar voortbewegen kan.
De mensen op straat zijn open, we worden toegelachen en aangesproken.
Overal op straat wordt gebakken en gekookt, kleedjes uitgespreid en gegeten. Eén grote picknick op 31 december onder een sterrenhemel bij een graadje of 25 C.
Communiceren is hier niet zo moeilijk, de meeste Cambodjanen spreken goed Engels al kan dat ook tot grappige dingen leiden; bij de bakker om de hoek hangt een uithangbord met de tekst: Buy 2 And Get 1...je zou denken dat hier weinig verkocht wordt en het tegendeel is waar, de broodjes vliegen over de toonbank.
Op de boulevard vlak naast de Amerikaanse familie die op het muurtje zit staat een boeddhistische tempeltje. Een dame zit daarvoor op de grond en verkoopt vogeltjes. Mensen kopen ze, laten ze vrij, en vergaren zo goed karma. De vogeltjes vliegen een rondje, en gaan vervolgens terug naar hun kooitje. Naast het kooitje zitten stadsmussen tussen de tralies door een graantje mee te pikken.

We zijn inmiddels in Kampot aangeland waar we de eerste avond een boottochtje over de Mekong maken. Terwijl de schipper wat op zijn gitaar pingelt gaat de zon bloedrood onder achter de Bokor Mountains, springen de vissen uit het water en de mensen erin en zorgen de ‘Fireflies’ dat de bomen aan de waterkant lijken op kerstbomen met knipperende lichtjes.
Het voelt als een voorrecht dat wij de vrijheid en de mogelijkheid hebben om hier rond te reizen. Wat wil een mens nog meer....

Hans stuurde ons een tekst wat we op onze beurt ook graag delen met jullie:
Once you break the walls that's been holding you captive, your journey to explore the world can finally begin!
This statement, found in Willemstad Curacao, is the best intention for 2016.

• 05 Januari 2016 - 09:06

Paula:

Wat heb je het toch weer mooi omschreven Mieke. Dat is echt genieten.
    Dank jullie wel. Mooie foto.s.

Nog veel reisplezier.
    Liefs vanuit heiloo.

• 05 Januari 2016 - 09:45

Aria:

Dank voor weer een beeldend reisverslag. Ik geniet weer mee! Liefs vanuit Purmerend

• 05 Januari 2016 - 10:08

Anne:

Hoi Mieke,
    Wat een prachtig verhaal en wat schrijf jij dat goed! Heel beeldend inderdaad zoals Aria zegt.
    Ik zie het helemaal voor me! Veel plezier samen!

Groetjes, Anne

• 05 Januari 2016 - 10:24

Anneke:

Hoi,

Wat een kleurrijk verhaal over een kleurrijk land, kleurrijke mensen en geschreven door kleurrijke mensen. Zou bijna het vliegtuig pakken. Prachtig! Liefs uit Vorden.

• 05 Januari 2016 - 10:26

Hans:

Mooi verhaal, mooie beelden samen de spiegel van jullie belevenis. Voor ons een weerspiegeling.

• 05 Januari 2016 - 10:29

Wil:

Dank voor je fraaie reisverhalen. Altijd boeiend om te lezen. Geniet van jullie reis en een hartelijke groet uit Edam.

• 05 Januari 2016 - 11:05

TIneke Kroon:

Hallo Mieke en Herman.
    Wat s het genieten in zo n mooi land ,maar de foto s zijn mijn favorieten .
    Ik ben weg van jullie avonden met de prachtige luchten.
    Mijn dochter Ellen gaat ook die kant op en daarom moet ik op haar 3 honden passen, maar ik hoop dat ze dit ook gaat doen zodat ik ok daarvan kan meegenieten.
    Nog heel veel plezier en kom weer veilig thuis.
    Groetjes Tneke Kroon.t

• 05 Januari 2016 - 13:16

Yolanda:

Mooi verhaal en mooie foto's! Enjoy your time there. x

• 05 Januari 2016 - 14:07

Albert En Sonja:

Wat een heerlijk verhaal weer, je zou inderdaad bijna zelf het vliegtuig gaan pakken. Maar alleen het lezen is ook voldoende.. Geweldig!
    Op naar het volgende verhaal.
    Groetjes Albert en Sonja

• 05 Januari 2016 - 15:22

Ina:

Hoi Mieke en Herman,
    Net terug van onze prachtige reis door Nieuw Zeeland, lezen we je verhaal en bekijken we de foto's.
    Prachtig Mieke en leuk om te lezen. Heel veel plezier jullie nog daar en lieve groeten van Ina en Jos.

• 05 Januari 2016 - 18:05

Monique:

Ik krijg zo echt een indruk hoe het daar is... Goed geschreven Mieke, en prachtige foto's!

• 05 Januari 2016 - 22:24

Sjaak:

Geweldig reisverslag, heel mooi geschreven, en prachtige foto's. Geeft een goed idee van de sfeer! Wees vrij en blijf genieten, zou ik zeggen!

• 06 Januari 2016 - 06:37

Marietje:

Dag lieve allebei. Het is net een sprookje uit mijn sprookjesboek.Ik zie het allemaal voor me.De vliegjes
    met kleine lantaarntjes, de vogeltjes de visjes die weer terugzwemmen in het stille water endaar om heen het groezemoes van al die lieve mensen...........en de zonne-warmte.........
    Geniet ,ervan,net zoveel als ik van je mooie sprookje geniet,datvan zó ver naar me toe komt.......
    Lieve groetjes
    Mam.

• 06 Januari 2016 - 11:33

Jeannette Hoogveld:

Hoi Mieke

Allereerst nog de beste wensen voor jullie. Wat maak je weer een mooie reis. Leuk verslag. Geniet ervan.

Groetjes Jeannetge

• 06 Januari 2016 - 13:37

Marie-Thérèse Penders:

Weer heel mooi, zo mooi dat je er bij zou willen zijn.........
    Dank,
    Groet Marie Thérèse

• 06 Januari 2016 - 19:46

Elma:

Weer een geweldig reisverslag! Jullie genieten weer volop,heerlijk!
    Groeten Lup en Elma

• 06 Januari 2016 - 20:15

Geke:

Mooie foto's en een mooi verhaal, alsof we er even bij zijn.
    Geniet ervan, Herman en Mieke!

• 06 Januari 2016 - 23:30

Guido:

Met zoveel enthousiaste reacties van de bovenstaande ontvangers is het heel moeilijk om nog wat origineels te zeggen. Ze hebben allemaal volkomen gelijk: ook nu weer een fijn verslagje en prachtige foto's. Bedankt en ik wens jullie nog veel van dit soort exotische jaarwisselingen.
    Groetjes Guido