Carnaval des Animaux - Reisverslag uit Krŏng Kêb, Cambodja van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Carnaval des Animaux - Reisverslag uit Krŏng Kêb, Cambodja van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Carnaval des Animaux

Door: Mieke tekst en Herman foto's

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

12 Januari 2016 | Cambodja, Krŏng Kêb

Hoogezand -Sappemeer -Zuidbroek....wie van mijn leeftijd heeft niet van deze rijtjes in zijn hoofd gestampt? Soms vraag ik me af of de kindertjes hier op school ook van dit soort rijtjes leren en hoe die dan klinken.
Ik moest er aan denken toen we voor de eerste keer in een klein steegje tussen de locals gingen eten. BBQ was het enige wat ze hadden en een menu was er niet. "Frogs, beef, crocodil, pork, fish, duck".. Met haar ogen omhoog gedraaid dreunde ze in een zeer rap tempo een rijtje dieren op die volledig onherkenbaar en enigszins zwartgeblakerd lagen te roosteren. Het was vast een hele oude taaie want wij maar ook de kat die onder de tafel door scharrelt, vond de eend niet te pruimen. De BBQ houden we verder voor gezien, al het andere Kmer voedsel is niet te versmaden. Lok Lak, Cha Kdaw en de Kmer Curry 's we hebben in de afgelopen week van alles uitgeprobeerd.
Je kan natuurlijk je papiertjes en andere zaken die je aan tafel niet nuttigt keurig in een prullenbak gooien én hier doen de locals dat toch wat anders. Naarmate de maaltijd vordert wordt het slagveld onder de tafel groter...de volgende dag is daar overigens niets meer van terug te zien.
Netjes is het op straat, de stad Kampot kreeg het predicaat clean city award 2015-2018. Er wordt duidelijk flink geïnvesteerd in aanleg van wegen en voorzieningen. Strak geknipte heggetjes, bloeiende bomen langs de boulevard, overal wordt gebouwd en zijn enorme rotondes aangelegd. Op een brommertje verkennen we de omgeving; uitgestrekte rijstvelden en idyllische dorpjes gelegen aan rode stoffige weggetjes. Huizen op palen met meestal een aantal koeien, een varken, wat kippen en een haan.
Een grote waterval waar families in het water spelen en uitgestrekte zoutpannen met daarom heen houten schuren met kleurrijke daken. We beklimmen de honderden treden van een heuveltop om vervolgens af te dalen in een grot die qua grote niet onder doet voor een grote katholieke basiliek.
'S avonds is het vrij donker op straat, niet overal branden de straatlantaarns. Een groot huis trekt onze aandacht, de krullen aan de hoeken van de daken (net als die van een tempel) steken donker af tegen de lucht die nog rossig is van de ondergaande zon. De verlichte ramen staan open en er klinkt muziek. "Hello welcome" zegt een meisje als we nieuwsgierig om een hoekje kijken. Twee blauwe plastic stoeltjes worden klaargezet en the show begins... Vol overgave zingen de blinde jongens en dansen de meisjes onder aanvoering van de muziekleraar op de trom. Met een beetje fantasie is het de oosterse versie van Saint-Saëns Carnaval der Dieren. De plaatselijke muziekschool die met wat sponsoring van de toeristen een goed doel dient en daarmee de tradities in ere houdt.
Met een Tuk-Tuk zijn we inmiddels 'verhuisd' naar Keb een klein dorpje aan de zee waar de Crab een hoofdrol speelt en daarover volgende keer meer...
Warme groeten van Herman en Mieke

• 12 Januari 2016 - 07:40

Milo:

Leuk om te lezen zo op de vroege ochtend. Geniet van de verdere reis en avonturen. Vanuit een koud NL, liefs M&M

• 12 Januari 2016 - 09:05

Hans:

Weer sfeervol meegenomen op jullie reis.

• 12 Januari 2016 - 10:26

Gertruud:

Wat een prachtige verhalen en fotos! Weer een belevenis!
    Veel plezier, liefs Gertruud.

• 12 Januari 2016 - 10:26

Wil Tjoa:

Dank voor je levendige beschrijving van het eten. 't Komt me bekend voor, want bij de buren in Indonesië is het niet anders. Niet zozeer bij de Indonesiërs zelf, dan wel wanneer je met een stel Chinezen (mijn familie) aan een uitgebreid Chinees diner zit. Aan het eind lijkt het wel of er een oorlog heeft gewoed....., maar goed 't gaat om de smaak en om de gezelligheid. Nog een fijne reis en een hartelijke groet,
    Wil

• 12 Januari 2016 - 10:57

Henk:

Hallo Mieke en Herman, wat een mooie beelden! Geniet er van! Hier doet Emilie het heel goed. Groetjes H&P

• 12 Januari 2016 - 13:55

Hannie En André:

Nog een verlate wens om jullie "gelukkig en gezond" 2016 te wensen.
    Veel reisplezier en hartelijke groet van ons.

• 12 Januari 2016 - 14:16

Tonny Verdonk:

Dag Mieke en Herman,
    Wat een mooie ervaringen en als ik het lees reis ik een stukje met jullie mee.
    Heel veel plezier, Tonny

• 12 Januari 2016 - 16:23

Marietje:

Ik geniet van je schilderachtig verslag van het dagelijks cambodjaanse leven!
    Rembrand zou er een prachtig schilderij van kunnen maken!
    Geniet ervan.
    Liefs en een dikke knuffel vanuit een winters Holland.
    Mam.

• 13 Januari 2016 - 09:25

Sjaak:

Prachtige beschrijving en foto's van een land, waar het voor jullie goed toeven is op dit moment, dat is duidelijk! Blijf vooral genieten!

• 13 Januari 2016 - 12:48

Dries Kasper:

Herman en Mieke,
    Wat een mooi verslag , ik reis een beetje met jullie mee op deze manier.
    Prachtige foto's waardoor het beeld compleet wordt. Hier schijnt zowaar de zon en we krijgen de komende dagen winterweer. En jullie maar lekker genieten van de warmte.
    Voor 2016 nog de allermooiste wensen voor jullie en mooie dagen gewenst.
    Tot gauw.
    Anneke en Dries

• 16 Januari 2016 - 13:54

Rien En Gerda:

Herman en Mieke,
    Gisteren nog een berichtje gekregen uit Westervoort.
    Alles goed en zij volgt ook de reis van jullie.
    Weer bedankt voor het verhaal en de mooie foto's.
    Groeten van Rien en Gerda.

• 18 Januari 2016 - 11:17

Monique:

Mag ik zeggen dat ik toch wel een tikkeltje jaloers ben op jullie.
    Mooie ervaringen, prachtige foto's en een indrukwekkend en leuk geschreven verslag. Zo ben ik er toch een beetje bij.
    Groetjes Monique Baris

• 19 Januari 2016 - 10:02

Janny:

Heel leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet er nog maar even van.
    Groet,
    Janny