Ontmoetingen - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Ontmoetingen - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen

Door: Mieke (verslag), Herman (foto's)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

30 December 2014 | Thailand, Nong Khai

Slapen op een plastic matras met plastic kussen, plastic borden en bekers, plastic zakjes en bakjes voor het eten, kleurrijke plastic krukjes aan dito plastic tafeltjes, broeierige warmte, een overbekend plakkerig gevoel. Thailand 'De Tropen', een feest van herkenning én wat is het weer heerlijk om hier te zijn.
Drie nachten bij 'The Four Sons' (behoorlijk sjagerijnige mannen) een eenvoudig guesthouse in Bangkok. We hadden een vrolijk weerzien met 'onze' monnik uit Sri Lanka, aten ons kerstdiner op Kao San Road en vaarden op en neer op de Chao Phraya.
Na drie dagen stad besloten we ons oorspronkelijke reisschema om te gooien en reizen we in een VIP bus van Bangkok naar Kong Kaen. Languit in een relax stoel met roomservice terwijl het landschap als in een natuur documentaire van National Geographic, aan ons voorbij schiet. Kong Kaen de toegangspoort tot de Isaan.
De Isaan is het armste deel van het Koninkrijk, het leven is er eenvoudig en 'traditioneel Thais.' De dagen gaan langzaam voorbij, de mensen zijn vriendelijk en open en de natuur nog onbedorven. Een gebied waar de Thaise geschiedenis en cultuur nog de gang van alle dag lijken te bepalen.
Dat levert weer vele leuke ontmoetingen op én dat is wat we beide zo leuk vinden aan reizen. Neem nou de dames op het busstation, vol overgave voeren ze de alcoholcontroles uit. De één houdt het apparaat vast en de ander houdt de boeken bij. Elke buschauffeur moet blazen voordat hij achter het stuur kruipt.
Of de oude vriendelijke Chinese eigenaar van het familiehotel waar we de enige gasten zijn. Hij verblijft samen met zijn vrouw en hoogbejaarde moeder op de begane grond, ze kijken tv in de enorme eetzaal waar alles nog volledig in oude staat verkeerd. De tapijten en gordijnen zijn dik en versleten, de muren hebben hoognodig een sausje nodig en de veren in de enorme stoelen zijn zo versleten dat je er amper uit kan komen.
Ook de mensen op het platteland die in de brandende zon ontkruid aan het wieden zijn zwaaien enthousiast en onderweg wil menigeen even op de foto of in gebrekkig engels een praatje maken.
Wij zijn gestrand in Nongkhai, een klein stadje aan de Maekong rivier. Daar waar de brug van vriendschap Laos met Thailand verbind.
Thailand; land van de eeuwige glimlach, van plastic en uiterlijk vertoon, voor ons is het de kunst om het warme kloppende hart daaronder te zien. Dat wat echt is en puur, dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.
Wij willen iedereen graag een warm, kleurrijk, liefdevol en wat ons betreft reislustig 2015 wensen!
Lieve groet, Herman en Mieke

PS 1 Het maken van vietnamees finger food is een hele kunst, na wat uitleg en een heleboel hilariteit lukt het ons. Zie bijgevoegde video
PS 2 Andrea: In tegenstelling tot veel omliggende landen op het Arabisch schiereiland is Dubai modern en zeer internationaal georiënteerd. Westerse kleding, vrouwen op hogere posities, alcohol, auto rijden en de meeste andere westerse gewoontes worden hier inmiddels als redelijk normaal gezien.
PS 3 Valentin: We hebben het Al Fahidi Fort bezocht, geeft een prima beeld van de ontstaans geschiedenis! Voor jou speciaal bijgevoegde foto van een tot bar omgebouwd VW busje.
PS 4 Anne zoals je ziet stellen we Cambodja even uit, wellicht een volgende keer...
PS 5 Mam, ver weg en dan toch via het internet dichtbij, fijn dat het je lukt om op ons blog te reageren.
PS 5 Ja Vrony we zijn bofkonten..

• 30 December 2014 - 12:45

Aria:

Wat heerlijk weer te lezen over jullie reis. Zo warm, kleurrijk en vriendelijk!
    Leuke jaarwisseling en een goed jaar gewenst!

• 30 December 2014 - 14:11

Wil G.k. Tjoa:

Dank voor het interessante reisverslag.Tja, Thailand neemt een aparte plaats in Zuid-Oost Azië en daarom altijd spannend om daar te reizen. Maar, wie ben ik om dit aan jullie te vertellen?
    Ik wens jullie een gezellige (warme) eindejaar viering en een goede start in 2015!!...

• 30 December 2014 - 14:45

Marjolein:

Sawadeekaaaa! Een grote glimlach hier. Bloed kruipt waar het niet gaan kan...
    knuffellll

• 30 December 2014 - 14:49

Hans:

Heerlijk, al lezend en foto's kijkend dwaal ik in mijn gedachte op zoek naar onze Thaise herinneringen.

• 30 December 2014 - 18:58

Carla Konijn:

Lieve Herman en Mieke,
    Een hele fijne en bijzondere jaarwisseling toegewenst en al het goed voor 2015.
    Geniet maar lekker daar!!
    Lieve groetjes, Carla xx

• 30 December 2014 - 20:21

Henk:

Hallo H&M
    Nong Kai is heel erg leuk. Wij waren er lang geleden! Gaat hier beter. Fijne jaarwisseling en een mooi 2015 toegewenst . Groetjes P€H

• 30 December 2014 - 20:27

Yolanda:

Fijne jaarwisseling!!!

• 30 December 2014 - 21:58

Maaike:

Nou jaaaaaa, nongkai zaten wij ook toen ik zo ziek werd!
    Wat een toeval. Hopelijk blijven jullie kerngezond en hebben jullie nog een fantastische tijd daar! dikke zoenen van ons!

• 30 December 2014 - 22:17

Jopie En Lenny:

Lieve herman en mieke
    wij wensen jullie een heel goed uiteinde en ee gezond en heerlijk relaxed 2015 toe. KUs uit haarlem.

• 30 December 2014 - 23:48

Andrea:

Weer wat geleerd... Ik wens jullie vanuit een grijsgroen Andijk een rustige jaarwisseling en een bruisend 2015!

• 31 December 2014 - 10:20

Antine:

Hallo

Klinkt allemaal weer heerlijk ! En zo herkenbaar, veel plezier nog :)

• 31 December 2014 - 14:00

Sonja En Albert:

Wat een heerlijk verhaal weer, heb het met veel plezier gelezen en kreeg het gevoel alsof ik daar zelf was.
    Dus lieve mensen, geniet er van en wij wensen jullie een hele fijne en onvergetelijke jaarwisseling en natuurlijk alle goeds en een gezond 2015.
    Proost alvast!!!!!!
    Liefs en groetjes van ons

• 04 Januari 2015 - 13:39

Marietje:

Genoten heb ik van jullie beschrijving van de eeuwige glimlach en van een warm kloppend hart!
    Mooi om te lezen en zo mooi voor jullie om even in te leven!
    Liefs, Mam.

• 05 Januari 2015 - 12:34

Anneke:

Hoi Herman en Mieke, ik schreef de vorige keer: Veel plezier in Thailand! Nadien dacht ik: oeps, verkeerd, want ze gingen naar Cambodja. Heel grappig dat ik het waarschijnlijk al voorvoeld had, want nu zijn jullie toch in Thailand gebleven. Het klink allemaal weer fantastisch. Bedankt voor het mooie reisverslag, foto's en video! Nog veel plezier in de vakantie en natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar in gezondheid en geluk! Liefs en groetjes van anneke

Tags: Thailand