Lunar 2024 - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Lunar 2024 - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Lunar 2024

Door: Herman (foto’s) en Mieke (verslag)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

16 Februari 2024 | Thailand, Ranong

De overgang van de stilte van de ‘Berg’ naar de reuring van de stad is enorm. We slapen in een karakteristieke mansion in de Chinese wijk van Ranong. Zodra we het steegje voor ons hotel uitlopen stappen we midden in de feestende massa, Lunar 2024. De hele straat kleurt van boven tot onder rood. De mensen zijn prachtig aangekleed in traditionele kleding. Overal hangen Chinese lampionnetjes die de straat in de avond rood verlichten.

Drie dagen lang avond/nacht markt met lekker eten en muziek. Dit laatste op veel plekken vlak bij elkaar en vooral flink versterkt. Hoe later op de avond en de drank rijkelijker vloeit vermengen de klanken zich tot een vrolijk chaotisch geheel.

Op dag twee viert de school feest, een enorm plein vult zich met publiek terwijl de kinderen van klein tot groot optreden. Zang, dans en voor ons onbegrijpelijke toespraken. Iedereen lacht, is vrolijk en wenst elkaar Happy New Year.

De muur naast de trap naar de tempel is beschilderd met een kleurrijke draak, 2024 staat in het teken van dit mythische wezen. Op de derde dag hadden we bij die tempel een onvergetelijke ervaring. Van afstand hoorde we het ritmische dreunen van de trommels, het was alsof ze ons riepen. Een ongebreidelde nieuwsgierigheid zette onze benen als vanzelf in beweging. Hoe dichterbij we kwamen hoe sterker de trillingen voelbaar waren in ons lijf. Bij de tempel was een religieus ritueel. We weten niet de exacte bedoeling maar het leek alsof de priester en de monniken de goden en voorouders eerden door middel van dans en offers. De bonzende trommels met hun opzwepende geluid zorgen bij hen voor een soort meditatieve toestand. Op de grond werden 5 stapels gemaakt van eten, drinken en nep geld. Herman werd uitgenodigd deel te nemen en steekt samen met anderen het geheel in de brand. Een oorverdovend vuurwerk sloot het geheel in stijl af….in mijn dromen dreunde het later nog onverminderd door.

Het leuke van deze reis is wel de afwisseling tussen platteland en stad, tussen druk en stil, tussen stilstaan en verder gaan. We laten Ranong achter ons. We proppen ons in een klein mini busje waarmee we in 4,5 uur naar Pranchuap reizen. Niet alleen wij maar nog 11 anderen en bergen bagage moeten mee. Het was een enorme puzzel om dat er allemaal in te krijgen. Uiteindelijk moest er iemand op een krukje in het smalle gangpad zitten die dan met haar rug de handel bagage op zijn plek moest houden.

We zijn heelhuids aangekomen en blij om hier te zijn op deze nieuwe (oud bekende) plek.

Volgende week meer!

Warme groeten,

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka, [e-1f68c]Ipoh, [e-1f682]Butterworth,[e-26f4]️Penang, [e-26f4]️Butterworth, [e-1f68c]Kuala Perlis, [e-26f4]️Langkawi, [e-26f4]️Tammalang Pier, [e-1f695]Satun, [e-1f68c]Krabi, [e-26f4]️Koh Lanta [e-1f6fb]Old Town! [e-1f68c]Krabi, [e-1f695]Surat Thani, [e-1f68c]Lang Suan, [e-1f68c]Paksong, [e-1f6fb]Ranong, [e-1f690]Pranchuap Khiri Khan,

• 16 Februari 2024 - 08:05

Anette:

Wow wat bijzonder en mooi om mee te maken! Prachtig ook al die rode kleding. Ik zie het helemaal voor me, ook hoe jullie opeen gepropt zitten in dat busje[e-1f605] Fijne reis weer!

• 16 Februari 2024 - 08:27

Hans:

Weer een bijzondere ervaring die jullie met ons deelden. Fijn om het op afstand mee te maken.

• 16 Februari 2024 - 08:34

Floriene Bosch :

Al dat rood, en die mooie gekleurde lantaarntjes , vast en zeker een onvergetelijke reis… liefs Floriene

• 16 Februari 2024 - 09:08

Dries Kasper:

Hoi Mieke en Herman, Weer een prachtig verhaal waarmee we ons midden in het nieuwjaars feest wanen. Wat kun jij mooi vertellen Mieke, prachtig.

• 16 Februari 2024 - 09:58

Tiny Tijsen:

En weer een prachtig verhaal,waar je een boek mee kunt vullen.En die fot,s wat is het toch mooi om het te zien.Het is alsof ik er bij ben .Geweldig allemaal,ik heb gesmuld van het ver haal.Heerlijk ga zo ddor Groetjes van Marco en Tiny.xxxxxxxx

• 16 Februari 2024 - 10:01

Rene:

Hoi lievies, dus nog in Pranchuap !! Sorry, waren mijn email vragen wel erg voortijdig. Neem me niet kwalijk. Wat een prachtige foto's, beetje rood. Schitterend. Dikke knuffels. Veel plezier verder.

• 16 Februari 2024 - 10:35

Wil Tjoa:

Hoi Mieke, wederom een mooi verhaal en wat boffen jullie met Chinees Nieuwjaar in Thailand te zijn. Je weet dat het vanaf de 12e februari (=nieuwe maan) de viering van het nieuwe jaar twee weken duurt en wel tot aan de komende volle maan. Op die avond wordt het nog volop gevierd en dan is de viering van het nieuwjaar voorbij. In die twee weken worden diverse drakendansen gehouden en worden processies door de straten gehouden. Vele huishoudens eren hun voorouders door maaltijden op het huisaltaar te plaatsen en wierookstokjes te branden, als ook de voorouders (nep)geld te geven door het te verbranden. Ik wens jullie nog vele fijne dagen toe en blijft vooral gezond.... 'n hartelijke groet.

• 16 Februari 2024 - 16:38

Marga:

Weer schitterend en beeldend geschreven Mieke. We reizen een beetje mee en genieten van de foto’s. Prachtige reis!!

• 16 Februari 2024 - 23:26

Anneke:

Nogmaals gelukkig nieuwjaar Mieke en Herman! Wat een belevenis om het Chinese nieuwjaar daar mee te maken! Zo te zien en te lezen hebben jullie daar erg van genoten! Ik nu dus ook en wens jullie weer erg veel reisplezier en mooie momenten verder.

• 17 Februari 2024 - 18:51

Geke:

Wat een mooie beschrijving van het feest. En een bijzondere ervaring dat jullie hierbij werden uitgenodigd om deel te nemen. Ik geniet aan deze kant van de aardbol.

• 18 Februari 2024 - 11:55

Hannie En André :

Mooi allebei, te lezen en de fotos te zien.

We volgen jullie reis in de atlas.en soms op google earth. Zo apart om te zien en nu weer te weten waar jullie onderweg naar toe willen gaan. Benieuwd naar volgend verslag.

• 20 Februari 2024 - 19:07

Marjolein:

Mooie foto’s! Mooi verslag!

allemaal in een draken jaar!

lfs