Feest van Herkenning - Reisverslag uit Phato, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Feest van Herkenning - Reisverslag uit Phato, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Feest van Herkenning

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

09 Februari 2024 | Thailand, Phato

Als je eens naar een bijzondere plek wil, waar alles natuur ademt en iedereen zich met hart en ziel en op een duurzame manier inzet, dan moet je echt naar Paksong, een klein vredig dorpje midden in het regenwoud.

Honderden schakeringen groen, het onafgebroken ruisen van de rivier, een luiaard die in een boom hangt, een slangetje wat over het pad kronkelt, de mooiste bloemen en een arend die boven de bomen cirkelt. Jong en oud komen hier samen en maken de wereld een stukje mooier. Idealistisch maar zeker ook realistisch.

Thai Child Development Foundation; bijna 20 jaar geleden door Roos en Ingrid opgezet met een diep geworteld doel wat nog steeds in alles voelbaar is. Drie belangrijke pijlers onderwijs, gezondheidszorg en duurzaamheid vormen het fundament. Door langdurige banden met lokale families op te bouwen zorgen ze ervoor dat elk kind een kans én de zorg krijgt die het verdiend.

Op het terrein is een schooltje voor kinderen die om uiteenlopende redenen zich niet geheel kunnen redden op de school in het dorp. Er is een klein beroeps opleidingscentrum. Daar worden van lokaal geproduceerde producten zeep, tassen, gebruiksvoorwerpen etc gemaakt. Van koffiebonen wordt de lekkerste koffie gemalen en er wordt in de grote farm gewerkt. Op een duurzame manier worden allerlei groenten en fruit verbouwd waarvan in het restaurant de lekkerste maaltijden worden bereid. Eenden zorgen voor de eitjes die weer door de kinderen geraapt worden. Als vrijwilliger kan je hier komen helpen en als reiziger kan je hier overnachten daarmee ondersteun je ook weer het goede doel. Vermeldingswaardig is dat alles nu gerund wordt door lokale Thai zodat ook werkgelegenheid wordt vergroot en kennis zich verspreid. Immers echte verandering komt van binnenuit de gemeenschap.

Zestien jaar geleden was ik hier als vrijwilliger nu zijn we hier samen als gast. Toen een fantastische ervaring die bij mij gezorgd heeft voor een bredere kijk op de wereld. Ook nu zou ik dit niet hebben willen missen en brengt het meer dan in woorden is uit te drukken. We slapen in een prachtig huisje verstopt tussen het groen en de rivier. Als de schemering valt klimmen we de berg op voor wederom een heerlijke maaltijd gekookt met producten van eigen grond. De krekels starten hun oorverdovende concert en de gekko roept daar onverstoord doorheen. De lucht kleurt langzaam rood en even plotseling als de zon op kwam gaat hij ook weer onder. Een adembenemend schouwspel van sterren is dan zichtbaar in de aardedonkere wereld.

TCDF een ster die het hier laat flonkeren, een project wat zijn sporen heeft verdiend, een organisatie die onverminderd steun nodig heeft. We hebben plannen gemaakt en zodra die concreter zijn zullen we dat online delen, het zou fantastisch zijn als we dan op jullie steun kunnen rekenen. Wordt vervolgd!

Warme groeten

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka, [e-1f68c]Ipoh, [e-1f682]Butterworth,[e-26f4]️Penang, [e-26f4]️Butterworth, [e-1f68c]Kuala Perlis, [e-26f4]️Langkawi, [e-26f4]️Tammalang Pier, [e-1f695]Satun, [e-1f68c]Krabi, [e-26f4]️Koh Lanta [e-1f6fb]Old Town! [e-1f68c]Krabi, [e-1f695]Surat Thani, [e-1f68c]Lang Suan, [e-1f68c]Paksong

• 09 Februari 2024 - 08:58

Tilly En Fred:

Dit is het project waar je ons eerder over hebt verteld.

Wat een ervaring om daar nu samen te komen en te zien dat het zijn vruchten heeft af geworpen.

Zijn benieuwd naar de ideeën. wat een tegenstelling tot het leven hier.

Opnieuw een natte dag zonder wat vrolijkheid, die moet al uit ons zelf komen en doen we dan ook gelukkig.

we ontvangen de eerste gezellige berichten uit Bonaire, daar is Djuna helemaal in haar element.

Mieke en Herman tot jullie volgende verhaal.

• 09 Februari 2024 - 09:13

Susan:

Wat een mooi, hartverwarmend verhaal. Jullie liefde voor dit project is terug te lezen in de hele tekst. En die foto's, schitterend! Heb gelijk de neiging het aan mijn 'places-to-visit-lijstje' toe te voegen (al is die ondertussen al zo lang dat ik maar hoop dat ik heel oud mag worden [e-1f92a])

• 09 Februari 2024 - 09:21

Tiny Tijsen:

Jee zeg wat een ontroerend en mooi verhaal.Jullie zijn toppers,en ik hoop nog meer van deze mooie verhalen en foto,s te kunnen lezen en zien.Groetjes van Marco en Tiny.

• 09 Februari 2024 - 11:40

Marjolein :

Hoi alletwee, fijn verhaal weer. Tcdf is een bijzondere plek waar ik 15jaar geleden ook deel van mocht zijn. Een tijd waar ik nog vaak aan terugdenk.

Succes en heel veel plezier nog daar. Laat jullie zintuigen maar volop werken. Knuffels

• 09 Februari 2024 - 13:20

Hans:

Zo mooi en gevoelig geschreven. Je voelt als lezer wat jullie ervaren hebben.

• 09 Februari 2024 - 14:55

Iris En Yvette:

‘t Voelt alsof ik zelf daar aanwezig ben en geniet van alles qua geur en kleur. Altijd zo mooi geschreven! We zijn zeer benieuwd naar jullie plannen!![e-1f618]

• 09 Februari 2024 - 18:40

Elgrit En Ans:

Fantastisch voor jullie en ons allemaal door ons mee te nemen in het verhaal [e-1f601]

• 10 Februari 2024 - 12:10

Matthijs En Yolanda:

Wat een fijn verhaal om te lezen en prachtige foto's om te zien. Geeft een mooi beeld van waar jullie je nu bevinden. Zijn erg benieuwd naar jullie plannen!

• 11 Februari 2024 - 10:41

Hannie En André:

Wat mooi je verhaal met de fotos te zien en te lezen..

Heerlijk om dat mee te maken en opnieuw te bekijken.

Apart, dat het leven daar dus gewoon is doorgegaan en het nog steeds werkzaam is. Komen daar nog steeds volonteers om mee te helpen?

Benieuwd wat jullie voor plannen hebben om ze bij te staan?

Tot volgend verslag.

• 12 Februari 2024 - 20:08

Wil Tjoa:

Hallo Mieke,

Van een mooi verhaal. Het is goed om te lezen dat de stichting waar jij in het verleden zo voor hebt ingezet nu succesvol haar werk doet. Vooral voor de kinderen is het belangrijk dat er toch voor een groot deel voor hen wordt gezorgd. Het moet goed voor je zijn geweest de stichtingswerkzaamheden aldaar weer onder ogen te zien en dat het goed gaat. Ik wens jullie een goede voortgang van jullie verblijf. 'n Hartelijke groet en blijft gezond.

• 20 Februari 2024 - 16:51

Marga:

Hallo reizigers wat een mooi verhaal. Die bijzondere plek komt zeker op de bucketlist. Ik ben benieuwd naar de plannen voor TCDF.