Food toer - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Food toer - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Food toer

Door: Herman (foto’s) en Mieke (verslag)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

02 Februari 2024 | Thailand, Surat Thani

We zijn na een fikse rit met 2 kleine mini vans, waar Herman dubbelgevouwen in zat, beland in een typische Thaise stad. Surat Thani, de hoofdstad van het gelijknamige district.

Op het eerste gezicht veel auto’s, rechte drukke straten en betonnen huizenblokken. Maar er zijn ook pareltjes en daar zijn we naar op zoek gegaan.

Aan de hand van aanraders op you tube maken we een soort food toer door de stad. Elke dag lopend op pad naar een ander (eet)doel. Lopen is hier trouwens nog een aardige uitdaging, stoepen zijn er niet echt en als ze er zijn dan is het overal ongelijk in hoogte. Flinke training van de beenspieren zullen we maar zeggen.

Vijf kilometer is het naar een visrestaurant buiten het oude centrum. Aan de open voorzijde liggen de mooiste vissen, wordt er gekookt en worden de grote oesters schoongemaakt. Daar wijs je aan wat je wil eten en dat wordt dan geserveerd op de tafeltjes aan de achterzijde.

Hectisch is het op de dagelijkse Hokkien Shrine Night Market waar we op zoek gingen naar een speciaal gerecht: Pad ThaiPha Nui. We vonden een oude dame roerend in een enorme wok, we schoven achteraan in de rij wachtenden. Voor 1 euro werd een portie in een papiertje gerold. Op het pleintje voor de tempel lieten we het ons goed smaken.

Markten zijn hier in overvloed, op zondag kwamen we terecht bij kraampjes langs de rivier. Centraal op de boulevard lagen overal rieten matten met daarop lage tafeltjes. We besloten hier net als de Thai op de grond aan te schuiven. Met een vol geschept bord vol ondefinieerbare smurrie en 2 Tupperware bakken met rauwkost lieten we ons op het matje zakken terwijl de Thaise rockband zorgde voor de achtergrond muziek.

Ook wat desserts betreft kan je hier aan je trekken komen…je moet er wel van houden..Felle kleurtjes, kleverige pudding en veel kokosmelk….wij hebben het geprobeerd[e-1f923]

De authentieke floating market in een klein dorpje net buiten de stad was zeker een van die pareltjes die we hier hebben ontdekt. Prachtige houten huizen op palen in het water met elkaar verbonden door smalle houten paadjes. Ook hier was een keur aan gerechtjes te koop, van allerlei gefrituurde insecten, tot aan een soort gedraaide koekjes die gemaakt worden in de wok.

In tegenstelling tot ons vorige plekje zie je in deze stad zo goed als geen buitenlanders, hooguit wat toeristen die op doorreis zijn naar de eilanden. De nachtboten liggen te wachten op de kade en wij gaan ze glimlachend voorbij. Terwijl ze hier met hoogwerkers de straten versieren voor het aankomend Chinees nieuwjaars feest gaan wij over een paar dagen door naar een voor ons bekend plekje midden in het regenwoud.

Met warme groet,

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka, [e-1f68c]Ipoh, [e-1f682]Butterworth,[e-26f4]️Penang, [e-26f4]️Butterworth, [e-1f68c]Kuala Perlis, [e-26f4]️Langkawi, [e-26f4]️Tammalang Pier, [e-1f695]Satun, [e-1f68c]Krabi, [e-26f4]️Koh Lanta [e-1f6fb]Old Town! [e-1f68c]Krabi, [e-1f695]Surat Thani

• 02 Februari 2024 - 09:59

Hans:

Mooi culinair verhaal.

• 02 Februari 2024 - 15:08

Tiny Tijsen:

Weer een prachtige verhaal,Mieke je kan er wel een boek over schrijven gaan.Herman schenkt dan vast graag zijn mooie foto,s.Ik wens jullie nog heel veel mooi plaatjes en verhalen toe.

Groetjes vanuit nederland.xxxxxxxxxx

• 02 Februari 2024 - 15:32

Tilly:

We krijgen trek als we dit lezen, en toch hebben we zelf bijna nooit zomaar wat gekocht deels door mijn zwager die ONS al bij voorbaat vertelde dat dit beter van niet was. Achteraf spijt al dat lekkers

dank jullie wel

• 02 Februari 2024 - 17:02

Wil Tjoa:

Hoi Mieke [e-38] Herman, andermaal een heerlijk reisverslag waarvan de inhoud mijn heimwee naar het Verre Oosten vergroot. Ik herken het leven buiten op straat, zo ook de eetstalletjes, waar je heerlijk vers eten kunt nuttigen. 't Is goed dat jullie de lokale gewoontes en de sfeer accepteren zoals die zijn, dus do-what-the-locals-do!!.....

Ik ben benieuwd waar (op welke plek) jullie straks met het Chinees Nieuwjaar zijn. Ik heb die festiviteiten een paar keren bij en met mijn Chinese familie mogen meemaken. 't Was onvergetelijk!!...

Nog veen plezier en ik zie jullie volgend reisverslag graag tegemoet.

Groeten,, Wil

• 02 Februari 2024 - 19:25

Marga:

Weer een geweldig verhaal en prachtige foto’s. En wat een heerlijke keuken! In het programma Master Chef Australië zie je ontzettend vaak gerechten uit het Oosten. (In feite niet zo gek) enjoy[e-1f340] [e-1f64f] Marga

• 04 Februari 2024 - 12:22

Hannie:

Benieuwd naar fotos van nieuwjaar. Zal wel kleurrijk zijn?

Genieten dan. Hoe warm is het bij jullie?

Groetjes Hannie en André

• 06 Februari 2024 - 13:22

Geke:

mooie foto's en mooi verhaal. Ik ben 'even op reis' wanneer ik jullie verhaal lees en zie.

Dank jullie wel!