Paradijs op aarde - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Paradijs op aarde - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Paradijs op aarde

Door: Herman (foto’s) en Mieke (verslag)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

19 Januari 2024 | Thailand, Ko Lanta

Door een spleetje in de glimmende mahoniehouten vloer zie je de glinstering van het water en snachts hoor je de golfjes van het opkomend tij klotsen. Zittend op de houten vlonder boven het water zie je ‘s morgens de zon uit zee opkomen, en ‘s avonds de verlichte vissersbootjes langs varen. Een houten huisje op palen in een klein straatje van old town Koh Lanta. Een paradijsje op aarde.

In een rustig tempo zijn we met een roestige oude boot in drie uur tijd aangekomen op dit eiland. Een boottocht over de Andaman zee. Een zee met overal kleine eilandjes die doordat het tij fluctueert niet te bevoorraden zijn met die boot. Langszij komt dan een kleiner bootje die brieven, pakketjes en mensen overlaad.

Vijftien jaar geleden sliepen we aan de andere kant van het eiland en gingen we met een brommer een toertje maken naar dit kleine oude stadje. We herinneren ons de pier, de donker houten huisjes en de schommel. Toen zeiden we al tegen elkaar dat we op deze plek een keer langer wilde blijven. Nu maken we dat voornemen waar.

In het dorpje zelf komen veel dagjes toeristen en daar is het aanbod dan ook op afgestemd. Souvenirswinkeltjes, restaurantjes waar ze western food verkopen, smoothie shops en een touraanbieder. Het leuke is dat als je op een plekje als dit langer bent, je in de avond en vroege ochtenduren rond kan lopen. Dan laat het dorp zich op z’n mooist zien. We ontdekken een oud Thais echtpaar dat heerlijke koffie verkoopt en graag een praatje maakt. We eten fantastisch bij een kraampje waar de kok vertelt dat ze met haar hart kookt en we kopen bij een stalletje een ananas die liefdevol voor ons wordt schoongemaakt.

Terwijl ik dit schrijf en een licht briesje zorgt voor wat verkoeling, hoor ik de haan van de buurman kraaien en zie ik in de verte een visser over het droog gevallen strand naar zijn fuiken lopen. Ik wens hem in gedachten een goede vangst toe.

Herman had het van de week over een plotselinge opkomend gevoel van vliegschaamte, hij zou hier zeker kunnen wonen. Voor mij ligt dat iets genuanceerder. Het moment waarop we weer terug komen komt dichterbij waardoor je je nog eens extra realiseert hoe heerlijk dit leven is.

We blijven nog een weekje in dit paradijsje en pakken dan weer ons koffertje.

Warme groeten

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka, [e-1f68c]Ipoh, [e-1f682]Butterworth,[e-26f4]️Penang, [e-26f4]️Butterworth, [e-1f68c]Kuala Perlis, [e-26f4]️Langkawi, [e-26f4]️Tammalang Pier, [e-1f695]Satun, [e-1f68c]Krabi, [e-26f4]️Koh Lanta [e-1f6fb]Old Town

• 19 Januari 2024 - 04:03

Tiny Tijsen:

De foto,s ik ben best wel een beetje jaloers hoor.Het ziet er geweldig uit daar.Daar zou je inderdaad wel kunnen leven.Ik geniet iedere keer van je prachtige verhalen.Groetjes van Marc en Tiny.

• 19 Januari 2024 - 09:44

Tilly:

weer een heerlijk verhaal om te lezen, zover staat de wereld waar jullie nu verblijvende af van de gekte in Nederland.

het is niet voor te stellen dat over nog even jullie weer aan de ~Voorhaven van Edam lopen waar het trouwens ook fijn vertoeven is.

Slurp deze week nog heerlijk op en laten de mooie plaatjes nog lang op het netvlies staan.

• 19 Januari 2024 - 11:45

Hans:

Zo herkenbaar dat gevoel wat je beschrijft. Die plaatsen die een onuitwisbare indruk achter lieten, blijken vaak nog boeiender als je jaren later er terugkomt.

• 20 Januari 2024 - 10:57

Rene:

Het is zoooo prettig om jullie reiservaringen te mogen delen. Het geeft namelijk zo'n mooie nuancering aan het leven in ons welvarende (en doorgedraaide !) westen. Ik laaf me zeer oprecht aan jullie foto's en verhalen. DANK voor die "input", geweldig fijn ! Knuffels René.

• 20 Januari 2024 - 16:26

Marianne Van Hell:

Voor mij alles Kenbaar. een aantal jaren al weer geleden.

gr.Marianne van Hell

• 20 Januari 2024 - 17:18

Ans & Elgrit :

Heerlijk, weer meegenomen op jullie tour, nu middels het spleetje in de glimmende mahoniehouten vloer. Prachtige proza. Blijf vooral reizen en delen. Genietse deze week!

• 20 Januari 2024 - 22:07

Paula:

Fijn om te lezen dat jullie zo genieten van het eiland.

Bij ieder verslag kan ik Thailand voelen en ruiken.

ZO VER WEG EN ZOO DICHTBIJ.

Een mooie laatste week op dit eiland.

prachtige foto,s Herman.

• 21 Januari 2024 - 12:03

Hannie:

Mooi verhaal Mieke en ook je fotos Herman. Nog een fijne week daar en goede thuisreis.

Tijd is dan ook omgevlogen merken we. Voelen jullie dat ook zo?

Lieve groetjes van Hannie en André

• 21 Januari 2024 - 18:40

Marjolein:

Mmmmm klinkt als heerlijk ontspannen....

• 25 Januari 2024 - 16:35

Dries Kasper:

Wat en prachtig verhaal Mieke, ik zie het bijna voor me en ben daarom nog meer benieuwd hoe het echt is.

mooie foto’s Herman, de sfeer druipt er af zo mooi.

Wat is de tijd om gevlogen. Volgende week al weer terug?

goede reis en we spreken elkaar.

lievd groet.

Dries