Geschiedenis - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Geschiedenis - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Geschiedenis

Door: Herman (foto’s) en Mieke (verslag)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

01 December 2023 | Maleisië, Malakka

Met een colaatje zitten we op een rood plastic stoeltje met uitzicht op het fort waar de kanonnen nog dreigend richting de rivier wijzen. Je kan je bijna niet voorstellen dat hier 300 jaar geleden de VOC vloot van de Hollanders de rivier op voer. In die tijd was Malakka een van de grootste handelshavens. Alles om ons heen herinnert aan dat verleden: Het oude Stadthuys, de koloniale huizen, Dutch Square en de ruïnekerk(Bovenkerk). Nu is het nationaal erfgoed en krioelt het er van de toeristen.

Zoals elke dag wandelen we vroeg in de ochtend de drukte uit. Dit keer richting een schiereiland voor de kust met als doel een drijvende moskee. Halverwege de brug ontmoeten we een joggende local. Hij begint zijn uitgebreide verhaal met te zeggen dat hij ons iets gaat vertellen. We klimmen op een hekje in de schaduw en horen de man aan. We krijgen een wijze les over het links rijden en dat wij dus voor onze veiligheid aan de rechterkant van de weg moeten gaan lopen. Aansluitend deelt hij gretig zijn kennis van de geschiedenis en tot slot, we zijn een half uur verder, zegt hij dat op het eiland niks te beleven valt.

Een Chinese projectontwikkelaar heeft dit stuk zee opgespoten en het volgebouwd met appartementen en onafgemaakte hotels.Hij kan het echter aan de straatstenen niet kwijt, er wil geen hond wonen. Nadat we de man vriendelijk gegroet hebben, steken we gehoorzaam de weg over en vervolgen, toch nieuwsgierig geworden, onze weg. Overal hangen bordjes to let of to rent. Mensen zijn er niet behalve wat bouwvakkers en een verdwaalde toerist. Ons doel, de moskee, blijken ze aan het renoveren te zijn. We kunnen er van een afstandje naar kijken, een prachtig bouwsel dat lijkt te drijven op de zee.

Zou er over driehonderd jaar op deze plek ook een toerist op een rood plastic stoeltje achter een glaasje cola zitten die met verbazing denkt aan de acties van zijn overoverovergrootvaders en zich niet kan voorstellen dat dit ooit een spookstad was? Misschien zijn er wat Hollanders die op zoek zijn naar een huis en zich hier net als in de 17e eeuw, willen vestigen? Eén ding is zeker ruimte, zon en super heerlijk eten genoeg!

We blijven hier tot na het weekend en reizen dan verder naar Ipoh.

Warme groeten van

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka.

• 01 December 2023 - 10:14

Tineke:

Mieke , wat kan je heerlijk schrijven , blijf ermee doorgaan a u baant ik geniet er telkens weer van . Het is hier heel erg koud en dan is het enig om te horen van een man die een half uur kletst en dan zegt dat er niets te beleven valt , daar kan ik dan hartelijk om lachen . Ga zo door met je reis en nog vele mooie verhalen , liefs Tineke Kroon .

• 01 December 2023 - 10:50

Tiny Tijsen:

Wat een mooi foto,s en verhalen.ik zie het bijna voor me.ik zou zeggen maar nog meer prachtige foto,s en verhalen ik smul er van.Groetjes daar en geniet nog meer van al hemooi,s wat nog komt.

• 01 December 2023 - 16:42

Ans En Elgrit :

Blijf genieten van de ruimte, zon en lekker eten [e-1f601]

Zo leuk om je verslagen te lezen.

• 01 December 2023 - 17:21

E:

Dit is nou weer zo een verslag, waarbij ik denk oooo dat wil ik ook. Dat met de locale een gesprek beginnen en te horen hoe het in hun stad / dorpje eraan toe gaat. Dit is smullen van jullie verhalen. Fijne voortzetting van de reis.

liefs Fred en Tilly

• 01 December 2023 - 18:59

Marga:

Mooi Mieke prachtig geschreven. Ja VOC die hebben het nodige op hun geweten en dat is een understatement.

• 03 December 2023 - 10:31

Eeic:

Wat een leuk reisverslag. Leuk die ontmoetingen met lokale mensen.

• 03 December 2023 - 13:43

Hannie En André Sr.:

Wat een moskee. Lijkt wel snoepgoed. Kijken uit naar jullie volgend verslag! Groetjes vanuit een koud Zeeland. groetjes Hannie en André.sr