Anders en ook gelijk - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Anders en ook gelijk - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Anders en ook gelijk

Door: Mieke (verslag) Herman foto’s

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

24 November 2023 | Singapore, Singapore

Terwijl ik kijk naar de was die langzaam rondjes draait in het schuimende sop, droom ik weg. Vorige week was ik nog druk met voorbereiding voor onze reis en draaide de was in mijn eigen wasmachine. Ondertussen deed ik honderd dingen tegelijk. Nu zit ik in een kleine wasserette in een gezellig straatje in Singapore. De buurman zit voor zijn winkeltje voor een hard draaiende fan, de geuren van de kruiden van het eettentje aan de overkant dringen mijn neus binnen. Het fruit van de shop aan de andere kant ligt in keurige rijtjes te wachten op een koper. De lucht voelt warm en zwoel en iedereen loopt of fietst dan ook zonder haast voorbij.

“Welcome in Singapore” roept een vrouw van de overkant van de straat. Hier kan je een plu huren op de hoek van de straat en hangen hoesjes bij de ingang van het winkelcentrum voor als hij nat is. Terwijl we vol bewondering de rijk gedecoreerde koloniale huizen bewonderen raken we aan de praat met Mala. Ze nodigt ons gastvrij uit in haar huis wat al jaren in het bezit van haar familie is.

Paar dagen terug liepen we langs de oude Creek, over de vele marktjes en zaten we aan het strand in Dubai. Naast ons zat een Arabier in een smetteloze wit gewaad en een meter naast hem zat zijn vrouw volledig in het zwart met een nikab. Hun twee jongens speelde in het bloedhete zand net zoals onze kleinkinderen dat doen aan het Noordzeestrand.

Zowel in Dubai als in Singapore rijzen de wolkenkrabbers tot in de hemel en zijn er ook wijkjes met kleine huisjes. Ook hier doen ze de was en gaan ze naar het strand, eten en werken ze, gaan met de bus en worden nat van de regen of van het zweet. Anders maar toch ook gelijk.

Ik moet denken aan de supermarkt hier om de hoek waar achter de kassa’s een rijtje stoelen staat naast een machine waar je gratis water kan tappen. Er boven staat in grote letters geschreven: ‘Once in a while you have to take a break and visit yourself’ voor mij een wijze les, het plan is om dat in de komende tijd ter harte te nemen.

Mijn was is klaar, die kan zo weer in ons kleine koffertje, klaar om verder te reizen. Op ons gemakje met openbaar vervoer en vast van plan om hier en daar gewoon op een stoeltjete gaan zitten ….op naar Maleisië.

Warme groeten Herman en Mieke

• 24 November 2023 - 08:19

Hans:

Wat mooi geschreven! Vaak zeggen woorden niets, het is bijzonder als woorden leven.

• 24 November 2023 - 08:29

Floriene:

once in while you have to take a break and visit beautiful places....and set your soul free.... liefs van ons

• 24 November 2023 - 08:42

Anneke:

Prachtig.....!!!!! Lieve Herman en Mieke: Enjoy! Xxx

• 24 November 2023 - 08:47

Tilly En Fred :

Zoals je schrijft, zijn we erbij en zie ik ik de mevrouw aan de overkant en ruik ik de geuren.

Wat fijn om te lezen en jullie te volgen.

En ontzettend knap om deze reis, al jullie bagage in dat kleine koffertje te stoppen. Dat moet je me toch eens uitleggen Mieke.

gemeende groeten.

Tilly en Fred

• 24 November 2023 - 09:54

Tiny Tijsen:

Prachti verhaal,ik zie het helemaal voor me.Geiniet maar lekker samen,en veel plezier in maleisie.Groetjes van Marco en Tiny.

• 24 November 2023 - 10:46

Lonneke:

Wat heerlijk om zo mee te kunnen leven met jullie! We denken aan jullie! Kijk uit naar je volgende verhaal en de prachtige bijpassende foto’s! Liefs Lon, Jas, Fleur en Sanne

• 24 November 2023 - 11:46

Eric :

Klinkt heel relaxed. Geniet ervan!

• 24 November 2023 - 17:25

Geke:

Klinkt goed, Mieke. Ik wens jullie een mooie reis in Maleisië.

• 25 November 2023 - 13:08

Marianne Van Leijen:

Wat een rustgevend verslag, Mieke.

Groet vanuit het VVV-kantoor,

Marianne van Leijen

• 25 November 2023 - 15:14

Carola :

Een heel mooi begin van hopelijk een fantastische reis waar nog heel veel mooie verslagen van gaan volgen.

Veel plezier en geniet [e-1f3de]️[e-1f3d6]️

• 25 November 2023 - 16:09

Marga:

Mooi geschreven, ook uitnodigend om eens die kant op te gaan.

• 25 November 2023 - 22:58

Lenie En Fred Bergers:

oh wat leuk Mieke en Herman om zo met jullie mee te mogen reizen .nog veel plezier en kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes van ons Fred en Lenie.

• 26 November 2023 - 09:47

Yolanda:

Wat een fijn verhaal en prachtige foto's. Goed om te horen hoe jullie het hebben en dat jullie rust vinden. Knuffel van Matthijs, Tobias en mij

• 26 November 2023 - 09:57

Anette De Meij:

Wat een mooi en beeldend reisverhaal...hele fijne tijd daar! Liefs, Anette

• 27 November 2023 - 09:39

Marjolein:

Lieve warme groet van mij voor jullie[e-1f618]

• 27 November 2023 - 12:37

Anneke:

Fijn om te lezen en te zien dat jullie weer zo lekker genieten van het inmiddels 'vertrouwde' verre Oosten! Het klinkt allemaal weer heel relaxed en ontspannen!

Groeten van Anneke

• 27 November 2023 - 23:04

Rene De Groot:

Hoi lieves, jammer dat we nog niet de geuren via internet kunnen meesturen, maar jullie beeldende verslag en foto's doet me toch WEL die geuren opnemen, verrukkelijk !

Inderdaad , die steden zijn in sommige opzichten goed te vergelijken.

En ik copy/paste het gewoon, omdat het zoooo mooi is; ‘Once in a while you have to take a break and visit yourself’

Heel veel plezier verder, ga maar lekker relaxed vaak bij jullie zelf op bezoek. Take care. Knuffels René.