Vervoer, vogels en vrijheid - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Vervoer, vogels en vrijheid - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Vervoer, vogels en vrijheid

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

19 December 2011 | Sri Lanka, Kandy

Laverend tussen bussen, auto's, tractors en fietsen rijdt de tuktuk driver ons in drie kwartier van Negombo naar het station van Veyangoda. Daar stappen we op de trein naar Kandy. Er zijn meer passagiers dan stoelen....en dat was geen straf. In de deuropening met de benen op de treeplank zaten we eerste klas.
De trein klom in 3 uur naar 480 meter boven sealevel. Een adembenemend schouwspel van kleine stationnetjes met kleurrijke mensen afgewisseld met schitterende vergezichten. Kandy is een sfeervolle stad met serene tempels, markten en winkels. Het ligt aan een groot meer omringd door exotische heuvels. Aan het einde van de middag slenteren we langs het meer terwijl de zon langzaam achter de heuvels zakt.
De sunset heeft een vreemd effect op beesten...krekels beginnen te zingen bij het avondrood en in Edam vlogen de spreeuwen deze zomer zodra het ging schemeren prachtige patronen in de lucht. Ook hier heeft de zonsondergang een vreemd magisch effect op het gedrag van de vele zwarte kraaien.. Het heeft wel iets weg van Hitchcocks Birds alleen minder angstaanjagend het enige wat een bedreiging vormt zijn de uitwerpselen. Massaal vliegen ze in en over de bomen, maken rondjes over het meer en maken een hels kabaal. Het lijkt alsof ze allemaal proberen het beste takje voor de nacht te vinden. Wij hebben ons plekje voor de nacht vooraf geregeld; Freedom Lodge, een klein B&B gelegen tegen de heuvels. De lonely planet beloofde een authentic family atmosphere en het warme welkom maakt dat meer dan waar. Een goede uitvalsplaats om een aantal trips te maken. We bezoeken de opvangplek voor verweesde en bejaarde olifanten, het massale bad van die grote beesten in de rivier was onvergetelijk. De botanische tuin met eeuwen oude bomen, een kruidentuin, massages en natuurlijk The Tempel of the Sacred Tooth Relic(mooi maar ik heb geen tand kunnen vinden....)
Het geeft een enorm gevoel van rijkdom en vrijheid als we op ons balconnetje met uitzicht over de palmbomen zitten en plannen maken voor de komende tijd.
Kerst gaan we doorbrengen nog iets meer het binnenland in, dichtbij een plek met de naam World's End...dat beloofd wat. Fijne kerstdagen liefs, Herman en Mieke

PS de kosten voor het shabby guesthouse was 3000 rupie (1000 rupie is 6 euro). Het B&B kost iets meer maar is incl. heerlijk ontbijt. Eten is heerlijk, veel mogelijkheden (van goedkoop tot in dure engels ogende restaurants) en tussen de (kleine) buien door is het weer heerlijk!

• 19 December 2011 - 12:22

Danielle En Hans:

Ik kan niet anders of het is weer genieten voor jullie.
    Mooie foto's helpen ons ook bij het nagenieten van onze vakantie.

• 19 December 2011 - 12:42

Christa:

hoi Herman en Mieke,

Leuk jullie belevenissen te lezen en de foto's zijn zo herkenbaar voor mij. Het is net of ik mijn eigen vakantie in Sri Lanka weer beleef. Ik wens jullie nog een onvergetelijke tijd toe en fijne kerstdagen. lieve groet.

• 19 December 2011 - 13:01

Wil Tj.:

Met jouw beschrijving van wat gebeurd bij zonsondergang, zowel in Sri Lanka als ook hier in Edam, zie je dat Moeder Natuur heel dicht bij je is. Dichterbij dan "Onze Vader die in de Hemel'n zijt....".
    Geniet ervan en wees voorzichtig!...

• 19 December 2011 - 13:07

Henk Van Doodewaard:

Hallo Jongens,

Mooie beelden en goed nieuws breng je ons. Heel veel plezier daar. Hier gaat het goed. Vriend Piet begraven. Maar met Pimmetje gaat het goed.
    Verder alles OK. Kreeg net opdracht van gemeente voor teamcoaching met 15 saxofoons.

H g Henk.

• 19 December 2011 - 13:29

Rene En Anneke:

Ik krijg verrukkelijke flashbacks. Het is zo leuk om jullie ervaringen te lezen. Dat verwarmt inwendig en komt goed uit met de koude hier in Holland.
    Hele fijne dagen in world's end...... Ben benieuwd waarom het zo heet?
    Hartelijke groeten Rene en Anneke.

• 19 December 2011 - 14:44

Aria:

Mooie foto's weer, prachtige kleuren en beelden. Ben benieuwd wat en hoe het einde van de wereld er uit ziet.
    Jullie ook prettige decemberdagen.

• 19 December 2011 - 16:17

Rien En Gerda:

hoi herman en mieke,
    Wat hebben wij weer genoten van die prachtige beelden. Vooral van die locomotieven, later zal ik wel vertellen waarom.
    Morgen komen Piet , Marietje en Forien bij ons op bezoek.
    Beste mensen geniet van alles wat jullie meemaken. Fijne kerstdagen.
    Gr. Rien en Gerda.

• 19 December 2011 - 17:41

Mam En Papa:

Fijn om te lezen, dat jullie genieten van alles wat Sri Lanka jullie biedt. Vrij, blij en dat tezamen. ......
    De foto's vertellen daar ook van. Vooral de treinreis op de treeplank.We zien dat voor ons!Vroeger reisde ik eens per stoomtrein-boemeltje van Apeldoorn naar Epe, met het raam open......Roetzwart kwam ik daar aan....
    Lieve allebei, morgen zijn we in Zeeland en zullen daar intens van genieten!! Liefs, Mam ,Papa.

• 19 December 2011 - 19:57

Anne:

Na een prachtige winterse dag (gevroren, witte straten met ijs en een mooi roze zonnetje erop kleurde de ochtend) las ik 's avonds op de bank met een warm kopje thee, jullie reisverslag. Prachtige foto's en een een beeldend verhaal, heerlijk om te zien en te lezen en wat een wereld van verschil met hier! Geniet ervan!

• 19 December 2011 - 20:52

Elma:

Wauw,de foto's zijn prachtig.wat hebben jullie het weer heerlijk(jaloers !)hier vandaag spiegelglad,koud en enorme files en hard werken. Fijne kerst,liefs Elma

• 19 December 2011 - 21:32

Sjaak:

Het leest en bekijkt steeds mooier, geweldige foto's! World's End met de kerst lijkt me echt het einde! Ben zeer benieuwd, wat en hoe jullie die plek ervaren. Veel plezier en probeer zoveel mogelijk te blijven genieten! Fijne kerstdagen! Hartelijke groet, Sjaak

• 20 December 2011 - 20:11

Pam:

Tja, dat is toch allemaal heel bijzonder en zoals het lijkt de olifanten zo dichtbij, Dat is geweldig. Heel anders dan zingende kerstmannen zoals hier.
    Fijne feestdagen

• 21 December 2011 - 19:15

Monique B.:

Wat klinkt het allemaal fantastisch. Een hele andere wereld, zo bijzonder! Het is heel ver weg, maar met jullie verhaal en foto's komt Sri Lanka steeds dichter bij.
    Fijne kerstdagen in World's End....

• 21 December 2011 - 21:46

Inez:

Een mooie beschrijving van wat jullie al meegemaakt hebben. Je ziet alles echt voor je. En de foto's spreken voor zich natuurlijk. Ik mag vrijdag a.s. op gesprek komen bij de gemeente. Goed nieuws he! Genieten jullie maar lekker verder.

• 22 December 2011 - 03:30

Marjolein:

Klinkt goed! Wij zijn weer op de terug weg helaas.
    Over precies een uur vligen we naar A'dam.
    Veel plezier verder!