Van de mountains naar de zee - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Van de mountains naar de zee - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Van de mountains naar de zee

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

31 December 2011 | Sri Lanka, Colombo

De infrastruktuur heeft evenals de economische ontwikkeling een jarenlange achterstand opgelopen als gevolg van de oorlog. Smalle wegen waar veel verkeer over gaat en alles wat zich verplaatst zit bomvol met mensen.
De locals hebben holiday en gaan voor de kerst op familiebezoek, een volksverhuizing pur sang.
Onze 10 meter bus van Bandarawela naar Matara heeft 65 zitplaatsen en er reizen ruim 90 mensen mee. Dat betekent een bomvol gangpad en op de 3 persoons bankjes zit je met z'n vieren. Daarnaast wordt tijdens de 5 uur durende rit de totale inhoud minimaal 2x vervangen, wringt de conducteur zich door de mensenmassa, is er een zangoptreden met trommel midden in het gangpad en wordt er druk gebeden en gegeten. Aankomst in Merissa is dan ook een pure verademing. We huren een klein huisje (bedankt marjolein en jolanda voor de gouden tip) met een tuin vol met palmbomen, bloemenstruiken, rondspringende eekhoorntjes en allerlei soorten vogels. Aan het einde van de tuin loop je het strand op.....dat betekent 's ochtends vroeg, na een ontbijt op ons eigen terrasje, een duik in het heldere water van de Indische oceaan. De zon schijnt volop, in de vroege ochtend varen de vissers met hun kleine bootjes uit en op het witte zand kun je overal verse vis eten......kortom een klein paradijsje.
Het strand is heerlijk én na een paar dagen begint het te kriebelen, wat zou er toch achter die rotshelling aan het einde van de baai zijn?
Galle een stad die in veel opzichten doet denken aan een willekeurige VOC stad in Holland....het oude deel is een Fort wat ooit door de Hollanders begin 1663 is gebouwd. Binnen de meters dikke muren een Nederlandse hervormde kerk, graven met hollandse namen, koloniale gebouwen en heel veel winkeltjes en galerietjes. Vanaf de muren rondom het fort overzie je de Indische Oceaan, de sunset is daar werkelijk onvergetelijk. Kijken naar de oceaan, er in zwemmen en natuurlijk ook er op varen! Met een klein bootje varen we bij opkomende zon de haven van Marissa uit. We zetten over het flink deinende water koers naar het zuiden. We doorkruisen een scheepvaartroute waar grote vrachtschepen passeren. Na zo'n 1,5 uur zien we in de verte een fontein omhoog blazen, een enorme vin en de contouren van een 22 meter lange blue whale.
Daar omgeven door alleen maar water hebben we de grootsheid en de kracht van de natuur ervaren.
Voor jullie allemaal een heel goed uiteinde en een happy new year! Wij zullen hier op het strand een flesje wijn open trekken en proosten op 2012. Warme groet Herman en Mieke

• 31 December 2011 - 06:59

Marjolein En Yolanda:

Jaaaaaaa! Fijn he..
    Goede jaarwisseling!
    Dikke knuffel

• 31 December 2011 - 07:59

Sjaak:

Heel mooi verslag met foto's opnieuw, genieten! Galle is in de omgeving hier bekend als partnerstad. Leuk, hoe jullie het rood-wit-blauw (en oranje) op de foto samen hebben verwerkt ... Jullie bereiken het nieuwe jaar 4,5 uur eerder als in Nederland: de beste wensen alvast en alle goeds voor 2012, vooral qua gezondheid! Fijne reis verder! Hartelijke groet, Sjaak

• 31 December 2011 - 09:11

Hannie En André:

Nou dat was weer een apart reisverslag met schitterende foto's .
    Deze laatste dag van het jaar knallen de rotjes weer om je oren. Onze poes zit al bang te kijken. De winkels puilen uit met vuurwerkspullen. Ik ga zo mijn appelbeignets bakken, de oliebollen halen we wel bij de bakker.
    Wij wensen jullie moooie jaarwisseling en een goed 2012 toe. Hartelijke groet van ons allen hier.

• 31 December 2011 - 09:57

Hans En Danielle:

Mieke en Herman,

Geniet van de jaarwisseling. Hier is het triest weer. Hopelijk wordt 2012 het jaar waar jullie en wij op rekenen!

• 31 December 2011 - 10:39

Milo:

Wat een gave foto's! Heel mooi om te zien. Hier lijkt het net oorlog met al dat vuurwerk, geniet maar lekker van het strand, de rust en het wijntje.

Alvast een gelukkig en gezond 2012 toegewenst

Cheers!

• 31 December 2011 - 10:49

Monique P.:

Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Voor jullie ook veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar!

• 31 December 2011 - 12:04

Rene En Anneke:

Hoi lieve Mieke en Herman, lekker shoppen in de Leidesedwarsstraat in Galle........
    Geweldig die enorme blue whale, geluk dat hij/zij jullie in dat kleine bootje vriendelijk gedag kwam zeggen.....
    Jullie hebben nog circa 2 uurtjes? voor de jaarwisseling. Jullie plek is echt veel beter, dan de vuurwerkdag hier.
    Goed begin van het nieuwe jaar!
    Dikke kus Anneke en Rene.

• 31 December 2011 - 13:48

Petra:

Het is weer een gekleurd geheel, jullie foto's met het verhaal, prachtig. Wat moet je je nietig voelen op zo'n klein bootje op de oceaan, met zicht op de blue whale.
    Bij de busreis moest ik glimlachen, roept herinneringen op aan een 10-uur treinreis door Turkije, zo'n 12 jaar geleden, ook zo gekleurd, afwisselend en druk.
    Heb een fijne jaarwisseling op het strand, in zo'n omgeving zal de wijn als champagne proeven. Alvast een heel goed en vrolijk 2012 gewenst. Knuffels en lieve groetjes

• 31 December 2011 - 15:17

Paula En Henk:

Thanks weer voor de mooie foto,s en jullie verslag met daarin de beste wensen.
    Wij wensen jullie een prachtig uiteinde aan het strand.
    en Voor 2012 veel gezondheid, liefde en gezelligheid.
    Wij sluiten 2011 met een extra feestelijk teintje af. Heel bijzonder allemaal.
    Dikke kus van ons.

• 01 Januari 2012 - 12:25

Elma:

De allerbeste wensen voor 2012.het is weer erg genieten van jullie mooie reisverhalen en de daarbij behorende foto's.Vooral blijven genieten! Groeten
    Lup en Elma

• 01 Januari 2012 - 19:25

Aria :

Wow, wat een foto's weer. de sensatie van de walvis zal om nooit meer te vergeten zijn. gelukkig nieuwjaar voor jullie en dat het een jaar wordt wat jullie wensen. groet

• 04 Januari 2012 - 22:29

Inez:

Hoi Mieke en Herman,

Ik geniet van jullie tot de verbeelding sprekende verslagen.

Een heel gelukkig, inspirerend en gezond 2012!

• 05 Januari 2012 - 09:11

Geke:

Prachtige foto's en een mooie beschrijving van het land en hoe jullie ervaringen zijn. Ook voor jullie een gezond, energiek en creatief 2012!

• 05 Januari 2012 - 14:07

Pam:

Heey, Gelukkig Nieuwjaar, daar zo ver weg en zooooo mooii. Lieve groet.