Eindeloos - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Eindeloos - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Eindeloos

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

06 Januari 2012 | Sri Lanka, Galle

De laatste uren van 2011 waren eindeloos! Vrolijke mensen, lekkere muziek, dansen met blote voeten op het zand, flesje chardonnay en enorme vreugdevuren op het strand en dat allemaal onder een schitterende sterrenhemel met een maantje wat onderweg is om vol te worden. Geweldige manier om het oude af te sluiten en het nieuwe jaar te beginnen.
Eindeloos zijn ook de rijen grafzerken langs de kustweg die inmiddels onderdeel zijn geworden van het landschap. De impact van de tsunami is enorm geweest (43.000 doden)en er is veel wat daar aan doet herinneren. De dood is hier, meer dan bij ons, zichtbaar onderdeel van het leven. Midden in de tuin van ons guesthouse liggen opa en oma begraven, over het paadje wat er langs loopt gaan dagelijks de kinderen, klein- en achterkinderen, de koeien die zo nu en dan de tuin bezoeken knabbelen rustig aan de struikjes om het graf terwijl op de achtergrond het geluid van de zee in een oneindige kadans voortgaat.
Ook wij gaan voort en besluiten op onze reis terug naar het noorden, een paar nachten door te brengen in Galle.Vanaf ons balkon kijken we einde-loos ver de oceaan over, aan de horizon varen de grote zeeschepen af en aan. De locals joggen in de vroege morgen over de fortwal en de touristen nemen dat in een langzamer tempo in de loop van de dag over. In de courtroom wemelt het van de mensen en in de haven wordt druk gehandelt.
In de avond valt de stroom uit en gaat het leven bij kaarslicht door alsof men dit dagelijks zo doet. De schildpad die op het dakterras van ons hotelletje rondscharrelt heeft een makkelijk leven vergeleken bij de turtles die in de oceaan zwemmen. Slechts enkele jonge 'padjes' overleven de zware tocht van het nest op het strand naar de zee.
De kracht van mens en natuur is enorm en dat voelen we hier steeds weer.............de tempel waar een immens boeddha beeld is uitgehakt in de rotsen, de enorm dikke met de hand gebouwde muren van het fort en de veerkracht van deze gemeenschap na zo'n enorme natuurramp.
Oud en nieuw, vreugde en verdriet, cirkel van leven....Eindeloos!
Wij voelen het als een voorrecht om hier even deelgenoot van te zijn.
Warme groet, Herman en Mieke

• 06 Januari 2012 - 09:01

Rene En Anneke:

Wat mooi beschreven, de kracht en cirkel van het leven. Het geluk en de "rijkdom" die wij (jullie) westerlingen hebben om dit soort bijzondere landen te kunnen bezoeken en deze (levens)ervaringen mee te maken en wij lezers die er van mee kunnen genieten en "meegroeien".
    Veel gezondheid en liefde in het nieuwe jaar.
    Dikke knuffels !

• 06 Januari 2012 - 10:16

Pieter Hendrik Boon.:

Beste reizigers. Ik neem aan dat het gedicht van water en zee en jullie indruk in aanmerking komt voor de literatuur prijs,een reisje voor niets dacht ik. Inhoud klaar voor een boek ? Ik meen van wel, . Tot spoedig en gezond terug .
    Mijn herinneringen aan Ceylon passen in jullie verslag,oke ,Opa.

• 06 Januari 2012 - 11:12

Anneke En Rene:

Lieve Mieke en Herman,
    Dank voor deze plezierige onderbreking (ik ben eigenlijk aan het werk). Ik maak van de gelegenheid gebruik om even een pauze in te lassen en met een cappucino weg te dromen en me in te beelden hoe het daar is. Het is niet te bevatten wat deze mensen hebben moeten doorstaan en wat bijzonder om jullie impressie te lezen van hoe zij hun leven hebben opgepakt. Schitterende foto's ook! Geniet nog even verder...
    veel liefs, Anneke (en René)

• 06 Januari 2012 - 12:37

Bas:

Wat een contrast, ik ben net snert aan het koken :-)
    Geniet ervan en nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

• 06 Januari 2012 - 12:56

Kees En Marieke:

Wat indrukwekkend allemaal. Zoveel doden bij de natuurramp, de Tsunami... Maar ook de andere kant van de natuur, zoveel natuurschoon, als we jullie foto's bekijken. Het is mooi om jullie verslagen te lezen. We wensen jullie al het goede en een gezond 2012. Geniet nog maar verder van jullie reis in Sri Lanka.

• 06 Januari 2012 - 13:03

Marjolein:

Ik wil terug..

• 06 Januari 2012 - 19:28

Sjaak:

Wow, wat een prachtig verhaal over mensen en de omgeving, waarin zij leven en verblijven! De foto's zijn echt om in te lijsten.... Echt een welkome verademing in vergelijking met de laatste paar dagen hier in ons zeer stormachtige waterlandje, waar hard gewerkt moet worden om alles nog droog te kunnen blijven houden! Geniet nog vooral van de laatste dagen op Sri Lanka. Wat gaat de tijd toch snel! Hartelijke groet, Sjaak

• 06 Januari 2012 - 19:43

Dries :

Als ik jullie verhaal lees zou ik zo die kant op willen, geweldig , indrukwekkend en ook nieuwsgierig ben ik naar die cultuur.
    Vanuit een regenachtig Vorden een heel gelukkig en gezond 2012, ook namens Anneke.
    een goedereis terug gewenst en tot gauw.

• 07 Januari 2012 - 22:53

Anneke:

Wat een heerlijk, prachtig begin voor jullie in het nieuwe jaar! Het blijft genieten om jullie reisverslag te lezen en mee te beleven. Genieten jullie ook nog maar even van de resterende tijd in Sri Lanka en kom verzadigd met alle indrukken en belevenissen weer terug. Alvast een goede reis en tot gauw weer. Liefs en groeten.

• 10 Januari 2012 - 16:38

Jopie En Lenny:

Hoi Herman En Mieke,
    Vorige week voor het eerst jullie reisverhalen ontvangen. Wat zijn ze weer leuk en wat ziet het er heerlijk uit op de foto's. Waneer komen jullie weer terug of hebben jullie nog even te goed. bij ons alles goed. zijn in afwachting naar ons nieuwe kleinzoon. We denken volgende week. Jullie nog heel veel plezier!!!!!!!!!!!!! kus uit Haarlem