Andere tijden,andere wereld - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Andere tijden,andere wereld - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Andere tijden,andere wereld

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

25 December 2011 | Sri Lanka, Bandarawela

Als je over de drempel stapt van het Old Empire of het Queens Hotel waan je je in andere tijden. Mahonie houten planken vloeren die bij elke stap die je zet kraken, aan de muren oude vergeelde familiefoto's, op het balcon staan houten stoelen met gevlochten zittingen die uitnodigen om te gaan zitten. Kelners in wit kostuum, grote potten thee met melk en geuren van kruiden. Die geuren komen we ook tegen in de kruidentuin waar we met eigen ogen zien dat de kruidnagels aan bomen groeien, dat kaneel van een bast van een boom komt en dat kerrie blaadjes niet geel zijn......geweldig idee dat wij Nederlanders daarvoor vroeger met galjoenen naar 'De Oost' voeren. Dat waren nog eens andere tijden....met een beetje fantasie waan je je hier op sommige plekken drie eeuwen terug en gaat het straatrumoer langzaam over in houten karren die rollen over de keien, hoor je de paarden hinniken en zie je de dames flaneren in lange jurken met hoepels.
Om vooral de omgeving goed te zien kiezen we ervoor om het traject Kandy-Bandarawela met een vervoermiddel van deze tijd, een auto, te doen. We rijden dwars door een hooggebergte, een weg vol met haarspeldbochten, vergezichten met watervallen en meren. Heuvels met terrassen begroeid met theeplanten. We bezoeken een theeplantage met fabriek. Tegen de schuine hellingen tussen de groene theeplanten staan vele kleurrijke tamils thee te plukken. Elke dag verzamelen daar 500 vrouwen elk 20 kilo theeblaadjes voor een beloning van 7 euro. Geen rijkdom en dat is te zien in de dorpen om de plantages heen.
Bandaruwela een andere wereld, een kruispunt van wegen een gekrioel van mensen en vervoermiddelen. En het is vooral een kleine wereld....mist en miezerige regen en van bovenaf één deinende gekleurde paraplustroom. Met een boemeltje reizen we de volgende dag naar Ella. We lopen over kleine zandpaadjes en onderweg worden we verrast door uitzicht op de enorme bergen. De mist trekt op en het is alsof we even een blik mogen werpen op de mystieke bergen waar de wolkenflarden zich om de toppen krullen. Einde van de wereld? Wij gaan graag nog een stukje verder op zoek naar dat wat achter dat einde ligt......
Kerstgroet Herman en Mieke

• 25 December 2011 - 09:35

Yolanda:

Leuk om te lezen! is het wel een beetje lekker weer? Fijne kerst x

• 25 December 2011 - 10:59

Rene En Anneke.:

Het is ongeveer hetzelfde soort weer als in Nederland, alleen de Temp. is hier wat lager! Ben benieuwd of er veel van een kerstsfeer valt te merken, wellicht vanwege het koloniale verleden? Hele fijne reis verder! val niet van het einde van de wereld.....!!
    Dikke kus, rene en anneke.

• 25 December 2011 - 11:27

Aria:

Jullie ook sfeervolle kerstdagen gewenst. Dat sfeervolle gaat aan de foto's te zien wel lukken, denk ik. Als ik je foto's zie, ook van het eerste verslag dan lijkt het daar wat helderder. De foto's lijken wat intenser van kleur. Klopt dat? Ik had bij nader inzien jullie ook intense kerstdagen kunnen wensen. In iedergeval veel plezier verder en blijf zo beeldend schrijven. Kus

• 25 December 2011 - 12:51

Hans En Danielle:

Mieke en Herman geniet van jullie vakantie. Niet te veel aan de Nederlandse feestdagen denken. Blijf maar in gedachte in de tijd die bij jullie omgeving hoort. We blijven jullie volgen.

• 25 December 2011 - 14:09

Ron En Gertruud:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen met de mooie foto's er bij.
    Heel veel vakantieplezier en goede kerstdagen in het verre Sri Lanka!
    Groetjes van ons.

• 26 December 2011 - 06:45

Sjaak:

Tijdens de kerstdagen waait er opnieuw een mooie reisbeschrijving van jullie binnen, vol sfeer en met prachtige foto's. Het genieten spat eraf! Fijne reis verder naar wat er achter het einde van de wereld ligt. Blijf benieuwd. Hartelijke groet, Sjaak

• 26 December 2011 - 09:06

Paula:

Wat een feest weer zo,n reisverslag.
    Prachtige foto,s. Verrassende plaatjes.
    Vanuit Nederland een verrassing van een andere orde.
    Morgen komt kleine Tim naar huis.
    Hij is goed gegroeid. Prachtmannetje!
    Wat een wondertje.
    Onze kerst is daardoor wel heel bijzonder.

Lieve Mieke en Herman geniet van elkaar en het prachtige land.

liefs Paula en Henk.

• 26 December 2011 - 10:25

Wil Tj.:

Leuk verslag..., in mijn gedachten zie ik oude tijden herleven. Het straatbeeld zoals je die hebt beschreven, zo ook het straatbeeld en de plantages die ik via de foto's zie.... als je de werknemrs van de plantages ziet, dan merk je in wat voor een geordend land wij hier toeven.... Geniet vooral van jullie verblijf! Groet

• 26 December 2011 - 11:39

Milo:

Hele fijne kerstdagen en veel zon toegewenst! xx

• 26 December 2011 - 16:57

Mam En Papa.:

De kerst is hier nu al bijna voorbij en eindigt in mistige regen. Maar volgens Mieke zitten jullie nu heerlijk aan het strand. Dat belooft zonnige laatste dagen van dit bijna afgelopen jaar.Dat die zonnewarmte jullie mag blijven vergezellen , nú, en in het komende nieuwe jaar.
    Kus en liefs,
    Papa en mam.

• 26 December 2011 - 18:50

Pieter Boon, Papa.:

Daar komt hij dan. over de brug. Nu genoten van jullie indrukken,zo ver van huis. Alleen het mooie weer verrast niet meer, wel de indrukken van de schrijfster. Vergeet niet dat heel lang geleden het land per boot was te berijken onder andere omstandigheden. Mooi verslag hoor een 10 met een griffel, jongens.
    papa PIETER.

• 29 December 2011 - 13:50

Dennis:

Hoi Mieke en Herman, wat een prachtige reis maken jullie weer. Alvast de beste wensen voor 2012 en dikke kus van Dax! Tot Snel.

• 30 December 2011 - 13:05

Anneke:

Zo leuk om te lezen dat, hoeveel reizen jullie nu ook al gemaakt hebben, het land, landschap en mensen jullie steeds weer verrassen. Blijf dit doen want dan sta je open voor steeds weer het beleven van nieuwe dingen. Zo ook hopelijk in het nieuwe jaar! De allerbeste wensen, geniet van elkaar en het mooie land. Groeten en veel liefs van Anneke