Ontmoeten - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Ontmoeten - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Ontmoeten

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

11 Januari 2012 | Sri Lanka, Colombo

Het allerlaatste stukje van deze reis is met geen pen te beschrijven......stel je voor dat je in een bus stapt en na een rit van 3 uur in een totaal andere wereld beland.
Zeven jaar geleden ontmoette we in Bangkok bij een tempel een monnik uit Sri Lanka...het bijzondere contact bleef door de jaren heen en de laatste dagen van deze vakantie zou Herman samen met hem doorbrengen. Na een aantal, door de cultuur veroorzaakte, misverstanden uit de weg te hebben geruimd belanden we, in een door de monnik gereserveerd, giga 4 kamer appartement. Niet alleen de ontvangst en de accommodatie was indrukwekkend, het programma overtrof alle verwachtingen. Met een aircon bus met prive chauffeur werden we van de ene bijzondere ontmoeting na de andere gereden.
Lunch bij een chinees restaurant; de vriendelijke eigenaar zorgde voor een tafel vol met heerlijkheden, een goed gesprek en een rondleiding in zijn nieuwe restaurant. Herman liet zijn footprint achter in een net gestort cementen vloertje. 's Avonds belandde we in een warm familiefeest, broers en zussen en al hun kinderen kwamen bij elkaar om een verlaat kerstfeest te vieren. Geweldige sfeer en die werd alleen maar vrolijker nadat in de slaapkamer een aantal flessen arrack werden open getrokken; djembe, zingen en dansen....Feest met een grote F!
De volgende dag maken we bij een andere familie een meer ingetogen buddistische ceremonie, het brengen van de dhamma door de monniken, mee. Er wordt gemediteerd, gezongen en natuurlijk opnieuw uitgebreid gegeten. Het is in Sri Lanka de gewoonte dat kinderen voor hun ouders zorgen, in de meeste huizen wonen dan ook meerdere generaties samen. Voor ouderen die geen familie hebben heeft de tempel een 'bejaardenhuis', 's avonds worden we daar rondgeleid. Een bijzondere ervaring voor ons om daar rond te mogen kijken. Ze hebben voor een 2e vestiging inventaris nodig (lijkt mij geweldig om te onderzoeken of wij in Holland ergens wat over hebben, iemand een tip?)
Dag 3 is gevuld met bezoek aan 2 prachtige tempels, drinken we thee bij 'the driver' thuis en hebben we daarna een diner bij een streng buddistisch gezin...(dat houdt in dat wij op stoelen zitten en zij blijven staan, wij eten en zij ons bedienen, gaf een wat ongemakkelijk gevoel)
Om iets terug te doen hebben we bedacht om wat foto's te laten inlijsten. Ja, dan moet je op zoek naar een fotoshop...dan heb je die en denk je dat het peanuts is om 8 foto' s van 10x15 te laten afdrukken...dat blijkt even anders te zijn. In plaats van cm hanteren ze hier inches zodat we zeer verrast waren met 8 enorme platen......uiteindelijk maakt een handige jongen er een compilatie van die door de monnik blij verrast in ontvangst werd genomen.
Op dag 4 hebben we Colombo verkend, een grote stad met veel highlights waaronder old town, cinnamon garden, musea en de harbour. Op het balkon van het Orient hotel hadden we een VIP plek! Diner bij opnieuw een bijzonder gezin, hij zakenman met veel kennis van de business hier en zij huisvrouw en net terug van een bezoek aan oudste zoon in Singapore. Vandaag, onze laatste dag, gaan we samen doorbrengen op het strand en vanavond stappen we in het vliegtuig.
Wij hebben een fantastische reis gemaakt met heel veel verschillende ervaringen; prachtige natuur, cultuur en bovenal ook zeer gastvrije mensen die ons een waardevolle kijk in hun samenleving gaven. Het is onmogelijk om al die ervaringen in tekst en foto's te vangen, we hebben een poging gewaagd. Bedankt voor al jullie lieve en leuke reacties....tot snel in Holland. Herman en Mieke.

• 11 Januari 2012 - 07:27

Hans En Danielle:

Het was genieten om jullie reiservaringen te delen. Goede reis naar huis.

• 11 Januari 2012 - 08:04

Anneke Kasper:

Doe de PC aan en...... lees gretig jullie prachtige ervaringen. Dat was genieten op deze wat sombere woensdagochtend in Vorden. Goede reis terug!

• 11 Januari 2012 - 09:17

Sjaak:

Herman en Mieke, een geweldig slotverhaal van een prachtige reis door Sri Lanka. Bedankt, dat jullie alle belevenissen hebben willen delen. Uit de vele reacties blijkt wel, hoe iedereen ervan heeft genoten. Goede thuisreis en wellicht tot gauw!

• 11 Januari 2012 - 10:22

Martijn:

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! En volgens mij zijn jullie er redelijk in geslaagd om alle indrukken hier te delen.

• 11 Januari 2012 - 10:35

Marolein:

Hoi!
    Dat klinkt allemaal heel goed.
    Wat een ervaringen zeg. Goede reis terug!

• 11 Januari 2012 - 11:02

Geke:

wauw, ook weer een hele reeks bijzondere ontmoetingen. Een goede reis terug en neem de tijd om weer 'hier' te zijn na zo'n bijzondere reistijd met zn 2!

• 11 Januari 2012 - 15:07

Petra:

Dit leest (en ziet) als een prachtig slot aan wat wel een fantastische vakantie moet zijn geweest. Heerlijk om daar van mee te hebben genoten, goede reis naar huis en tot gauw. groetjes,

• 11 Januari 2012 - 17:06

Mam:

Prachtig eind van een prachtige vacantie!
    Goede reis terug en al vast welkom 'Thuis'.
    We zien er naar uit!
    Liefs Papa en mam.

• 11 Januari 2012 - 19:48

Jopie En Lenny:

Goede Terug reis!!!!!!!!!!!!!!!!en we zien elkaar hopelijk op Dax zijn verjaardag. XXXX

• 11 Januari 2012 - 22:43

Anneke:

Welkom thuis, want als ik dit schrijf zitten jullie waarschijnlijk al in het vliegtuig. Ik hoop dat jullie weer een klein beetje kunnen 'aarden' op de hollandse bodem. Geniet nog lekker na van al jullie prachtige en indrukwekkende belevenissen. Tot gauw weer. Liefs en groeten van Anneke