Lekker Warm - Reisverslag uit Satun, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Lekker Warm - Reisverslag uit Satun, Thailand van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Lekker Warm

Door: Herman (foto’s) en Mieke (verslag)

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

04 Januari 2024 | Thailand, Satun

Zodra je de deur opendoet, komt de warmte je tegemoet…Voordat we vertrokken uit Holland probeerde ik me in te beelden hoe de warmte van de tropen ook al weer voelt. We waren het vliegtuig nog niet uit of ik wist het al weer. Zoeken we in Holland altijd de zon op, hier lopen we zoveel mogelijk in de schaduw. Zelfs het dunne streepje van een dikke boom maakt het verschil.

Als het 32 graden is dan heb je de neiging om zo min mogelijk kleding aan te trekken. Het overgrote deel van de vrouwen die we hier tegen komen dragen daarentegen lange broeken, lange mouwen en hoofddoeken. Op de brommer doe je zelfs over je hoofddoek nog een helm op. Met al die laagjes aan zien de vrouwen er hier toch prachtig uit. Mooi opgemaakt, hoge hakken, kleurrijke kleding. Ondanks mijn korte broek, hemdje en slippers loopt bij mij het zweet met straaltjes van me af, bij hun is daar ogenschijnlijk weinig van te bekennen.

Mijn haar leek net een dikke hoed dus een bezoekje aan de kapper kon ik niet langer uitstellen. Het vrouwen gedeelte was strikt gescheiden van het herendeel. Ik werd dan ook netjes door de damesdeur gedirigeerd. Daarachter begreep ik pas het waarom. Daar mocht ik een blik werpen op dat wat onder de hoofddoeken verstopt was, prachtige dikke bossen lang zwart haar.

We huren een paar dagen een brommertje en komen op de mooiste plekjes van dit eiland. In een klein vissersdorpje ontmoeten we een man die vertelt hoe ze daar met de hele familie leven van de visvangst. We kijken rond op een fruit farm, en bezoeken een verstopte tempel. We wandelen door een bos en ontdekken een meertje vol met bloeiende lotusbloemen.

Op oudejaarsavond gaan we naar een strandje aan de andere kant van het eiland. Daar zien we samen met heel veel anderen de zon in zee zakken. Een prachtig spektakel van de natuur. We drinken een biertje onder de sterrenhemel met Bob Marley op de achtergrond en zijn blij als we de rust weer vinden in ons hotelletje op het minder toeristische deel van dit eiland.

Aan het einde van elke dag nemen we een sapje op een klein avondmarktje waar alle locals samen komen. We lopen daarna door een parkje naar ‘ons’ bankje in de schaduw op de punt van een piertje. Terwijl de warmte iets is afgenomen en de wind voor wat verkoeling zorgt zitten we daar te genieten van wat er voor onze ogen gebeurd. De lucht verandert elke seconde met honderden kleurschakeringen, daar voel je de kracht van de natuur, daar hoor je wat de stilte je vertelt.

Van de monnik uit Sri Lanka kregen we de volgende spreuk, die ik in het kader van het nieuwe jaar hier graag door geef: Don’t waste your time looking back in life, move on because life is meant te look forward.

Inmiddels zijn we in Satun Thailand, daarover volgend blog meer, warme groet,

Herman en Mieke

Route:[e-1f6e9]️Dubai, [e-1f6e9]️Singapore, [e-1f68c]Johor Bahru (Maleisië), [e-1f68c]Malakka, [e-1f68c]Ipoh, [e-1f682]Butterworth,[e-26f4]️Penang, [e-26f4]️Butterworth, [e-1f68c]Kuala Perlis, [e-26f4]️Langkawi,

[e-26f4]️Satun

• 05 Januari 2024 - 04:00

Tiny Tijsen:

Ik vond het weer heerlijk om jullie reis verslag te mogen lezen.Wat maken jullie toch een geweldige trips mee.Wij wensen jullie nog veel meer leuke ervaringen toe.Groetjes Marco en Tiny.

• 05 Januari 2024 - 08:47

Wil Tjoa:

Beste Mieke en Herman, veel dank voor jullie fraaie en beeldend reisverslag. Ik heb weer genoten. Je hebt de omgeving en de mensen treffend beschreven. Ik herken het van mijn vorige reizen. Doe voorzichtig en blijft gezond en een voorspoedig nieuwjaar....

• 05 Januari 2024 - 09:47

Tilly :

Wat heerlijk om jullie ervaringen te mogen volgen. Jaren geleden zijn wij ook in de Aziatische landen geweest en zoals je het beschrijft ruik proef en beleven we het weer opnieuw. Een fijne voortzetting van deze prachtige reis. En veel gezondheid voor 2024 dat is toch het allerbelangrijkste

• 05 Januari 2024 - 11:16

Hannie En André:

Zo mooie reis ondergaan is wel een belevenis voor altijd denk ik. Wat een heerlijk weer daar. Denk aan Hanne die 18 januari die kant opgaat en nu met Ab, Anette, Siebe in -43 graden in Lapland zijn. Genieten daar, ook net als jullie met volle teugen.

Hier in Nederland is het ook bijzonder weer. Volop wind en regen dagelijks mee te maken. De TV verslagen staan er bol van. We tellen de dagen af naar beter weer.

Geniet daar en wij genieten hier weer van alle verslagen van onze lieve families.

Hannie en André.

• 05 Januari 2024 - 11:50

Susan:

Alweer zo'n mooie spreuk!

Al moet ik zeggen, terugkijken op mooie herinneringen is ook veel waard [e-2764]️

• 05 Januari 2024 - 16:34

Geke:

Wat heerlijk om jullie verhalen en foto's te lezen en zien. Daar geniet ik ook van.

• 05 Januari 2024 - 18:52

Hans:

Bedank de monnik voor de wijze woorden.

• 05 Januari 2024 - 22:52

Floriene :

mooi om jullie belevenissen te volgen….

liefs

• 07 Januari 2024 - 20:07

Yolanda:

Dat klinkt weer als een heerlijk plekje

• 08 Januari 2024 - 19:35

Marjolein :

Doen jullie toch weer heel goed hoor! Ik voel bijna de warmte. Wat is Azië toch fijn om te bereizen hè!