Duizend kilometer door 'vier continenten' - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Duizend kilometer door 'vier continenten' - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Duizend kilometer door 'vier continenten'

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

29 December 2012 | Madagascar, Toliara

Ik heb meestal niet veel moeite met het vinden van woorden alleen nu weet ik het even niet waar te beginnen.
Hoe beschrijf je een reis van 1000 km door Madagascar, van Tana naar Tulear. Een reis over de enige verharde 2 baansweg van dit land door een spectaculair landschap. Het lokale openbaar vervoer, taxi brousse, viel meteen af. In deze gammele busjes worden zoveel mogelijk mensen gepropt en wordt de bagage huizenhoog op het dak opgestapeld. Het gebeurd regelmatig dat dit soort karren kantelen, topzwaar! We huren daarom een auto met chauffeur. Ary vergezeld ons de hele trip, hij kent de bijzonderheden van de route en weet restaurantjes waar we kunnen eten en hotelletjes waar we kunnen slapen.

Het eerste deel van onze reis voert door de bergen. Het totale plaatje heeft hier wel wat weg van Azië. Vanaf de smalle weggetjes met de vele haarspeldbochten zien we in de diepte de helgroene rijstvelden die scherp contrasteren met de rode aarde van de bergen. Ossen ploegen de grond en met de hand worden de jonge plantjes in de drassige grond gezet.
We slapen in een klein dorpje. Het leven op straat is hectisch en de mensen zijn kleurrijk. Verschil tussen rijk en arm is zichtbaar groot.

De volgende dag reizen we verder, de natuur veranderd. Het landschap wordt ruiger, de groene hellingen veranderen langzaam in kale rotsen met overal enorme steenblokken.
Als je niet beter zou weten dan zou dit hoog, boven de boomgrens, van de bergen in de Alpen kunnen zijn. Onderweg passeren we heel veel dorpjes waar de markt het centrum vormt.
Het is kerstmis en overal komen we prachtig aangeklede mensen tegen. Hele families komen van heinde en ver lopend naar de kerk.
We blijven 2 nachten in een iets grotere stad waar we o.a. een kijkje nemen in het oude centrum en genieten van het leven op en rondom de pomp op het dorpspleintje.

We vervolgen onze reis door weer een totaal andere omgeving, volgens de Lonely Planet vergelijkbaar met het zuidwesten van Amerika. Eindeloze rechte wegen, canyons vol met geel gras, verticale rots wanden waar licht en lucht een bijzonder spel spelen. Op deze Afrikaanse savannes ontbreken leeuwen, zebra's en giraffes wel grazen daar grote kuddes zebu's.
We overnachten midden in de dessert, de temperatuur is hoog en de omgeving adembenemend. De zonsondergang is met geen pen te beschrijven.

Het laatste deel van de reis gaat door een soort maanlandschap, mensen zien we nauwelijks, wel enorme onweersbuien die de eindeloze vlakte met zijn regengordijnen lijkt op te delen in zeer heet en warm.
Wanneer we ineens in de verte de zee zien opdagen is het einde van deze trip nabij. Tulear een plaats waar we de komende dagen eerst de indrukken van deze trip zullen laten bezinken. We gaan hier in de warmte het nieuwe jaar in luiden. Wij wensen jullie eveneens een zeer bijzonder 2013!

Warme groet Herman en Mieke

• 29 December 2012 - 08:29

Yolanda:

Mooi om te lezen hoe jullie het daar. Het klinkt als een fantastisch land! Fijne jaarwisseling x

• 29 December 2012 - 08:37

Maaike:

Wauw, dit klinkt als een heerlijke uitdagende vakantie! Geniet verder en alvast een spetterend uiteinde gewenst! Liefs!

• 29 December 2012 - 10:40

Christa:

Het klinkt allemaal weer als een mooi avontuur, super!!!!! Ik wens jullie een heel mooi uiteinde toe en tot volgend jaar. Knuffel

• 29 December 2012 - 11:21

Geke:

Wauw! Wat een prachtige ervaringen doen jullie daar weer op. Verhaal en foto's: alsof ik er zo in kan stappen. Een hele goed 2013 en nog meer mooie momenten.

• 29 December 2012 - 12:15

Rene:

Wat een mooie diversiteit aan landschappen. Wat een prachtige kleuren in die landschappen. Het blauw van de luchten lijkt zoveel blauwer dan het blauw dat wij hebben.
    Een hele fijne-, exotische jaar wisseling in de omgeving van het strand!?
    Goede reis verder, en een avontuurlijk 2013. Kus René en Anneke.

• 29 December 2012 - 12:36

Hans En Danielle:

Prachtig beschreven hoe jullie genieten. Het kleurrijke van de foto's wordt moeiteloos in jullie woorden gevangen. Geniet van een bijzondere jaarwisseling.

• 29 December 2012 - 13:36

Monique Post:

Wat een prachtig verhaal en zeer herkenbaar,als je de kans krijgt is het bezoeken van een kerkdienst ook de moeite waart, het is een waar feestje. Heel veel gezondheid ,geluk en liefde gewenst voor het jaar 2013.

• 29 December 2012 - 14:04

Elma:

Ik sluit me volledg aan bij mijn voorgangers.Wat weer een geweldige ervaring!Een hele fijne en bijzondere jaarwisseling gewenst.Lieve groet Lup en Elma

• 29 December 2012 - 19:18

Rien En Gerda:

Wat genieten jullie van dat land, wij van de mooie foto's en de verhalen .
    Nog een goede jaarwisseling gewenst.

• 29 December 2012 - 19:28

Anneke:

Bedankt Herman en Mieke voor het prachtige verhaal van jullie avontuur en de mooie foto's! Geniet nog heerlijk van al deze prachtige ervaringen en neem ze mee naar het nieuwe jaar. Alvast een heel goed begin. Ik proost hier op jullie! Liefs en groeten van anneke

• 29 December 2012 - 19:31

Jopie En Lenny:

Wat een mooie foto,s!!!!!!!!!!! jullie ook een hele fijne jaarwisseling en een heeeeeeel goed en gezond 2013. kus uit Haarlem.

• 29 December 2012 - 20:12

Milo & Mel:

Aan jullie verhaal te lezen kon je de woorden toch prima vinden!
    Leuk om via deze weg op de hoogte te blijven van jullie avontuur.

De foto's zijn wederom erg mooi!
    Een spetterend nieuwjaar toegewenst, we zullen op jullie proosten!

Liefs Miel & Mel

• 29 December 2012 - 20:37

M&P Boon:

lieve allebei,
    Wat een bijzonder verhaal! Wij genieten met jullie mee. De warmte en de zon stralen door jullie woorden heen. Dat wordt een bijzondere jaarwisseling en vast een bijzonder begin van een bijzonder2013.
    Alle goeds toegewenst,
    Mam en Papa.

• 29 December 2012 - 21:48

Marjolein:

Klinkt gooooeeehooeeeeddd! Fijne 2013!

• 29 December 2012 - 22:18

Aria:

Goede jaarwisseling! en weer bedankt voor het verhaal en de foto's.
    Veel goeds en plezier verder.

• 30 December 2012 - 10:51

Hannie En André:

Wat een apart land en wat zien jullie veel! Allebei een goed en gezond 2013 gewenst en overmorgen met nieuwjaar zullen we extra aan jullie denken. Liefs en groeten van Hannie en André.

• 31 December 2012 - 14:35

Petra:

wat een kleurrijk geheel weer, de foto's en de tekst, de 1000 km komen wel tot leven zo. Geen idee wanneer jullie het 0.00 uur moment beleven, misschien is het al voorbij en zitten jullie al in 2013 ?. wens jullie in ieder geval een hele fijne jaarwisseling, maar dat zit wel goed, zo te lezen. Hier begint het al behoorlijk te knallen, nu legaal dus. Vanavond stuur ik ook weer wat wensen de lucht in.
    Een heel gelukkig, warm, gezond en reislustig jaar, en een hele dikke knuffel. liefs, Petra