Belevenissen in het zuiden - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Belevenissen in het zuiden - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Belevenissen in het zuiden

Door: Herman en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

04 Januari 2013 | Madagascar, Toliara

Allereerst iedereen bedankt voor alle berichtjes en mailtjes! Het blijft enorm leuk om ook als je zo ver weg bent wat te lezen van het thuisfront.
Wij zijn inmiddels al weer bijna een week in Tulear, een middelgrote plaats aan de Straat van Mozambique in het zuidwesten van Madagascar. Toeristen zijn er bijna niet, de economische crisis is ook hier voelbaar. De enige blanken zijn Fransen die hier om verschillende redenen zijn blijven hangen.

Oudejaarsavond hebben we doorgebracht op ons balkon. We kochten voor 30 cent een flesje rum in de lokale drankhandel. Bij de enige buurtsuper haalde we wat nootjes en cola. Geen vuurwerk, geen feest op straat wel prachtige donkere lucht boordevol sterretjes en een klein maantje en natuurlijk radio 2 met de top2000. De Malagasy vierden wel uitgebreid hun nieuwjaarsdag, kerk (bomvol!) en s'middags een rockband in park (heleboel herrie)
Ons hotel grenst aan een klein 'parkje', vanaf 2 hoog hebben we zicht op de omgeving.
Het lijkt alsof de mensen hier niet zoveel doen, overal hangen en liggen mensen. Alle bankjes en stenen muurtjes in de schaduw zijn al vroeg op de dag bezet. Op straat is het te heet om te lopen. Alleen de jongens van de zogenaamde pousse pousse, looptaxi, vormen daarop een uitzondering. De enkele zwembaden van hotels die er zijn zitten vol met kinderen, de meeste kunnen niet zwemmen waardoor ze vooral aan de kant hangen of in het pierenbad zitten.
Aan het einde van de dag, tegen de schemering, komt de markt tot leven en spelen mannen een spelletje petanque.
Ons verblijf hier is een belevenis op zich. Veel van wat wij in Holland zo gewoon vinden is hier bijzonder. Neem nou de elektriciteit. Stel je voor dat je zit te eten en dat ineens alle lichten uitvallen (aardedonker) of dat je ligt te slapen en de airco houd er mee op. Dat laatste zou in ons koude kikkerlandje niet zo erg zijn alleen hier bij 40 graden is dat behoorlijk plakkerig. Het gebrom van de diesel generatoren die vervangende stroom verzorgen is hier dan ook een vertrouwd geluid.

Bijzonder is het grote verschil tussen hoog en laagwater. Bij eb valt er een enorm stuk zand droog. We vergelijken het gekscherend met het groene strand op Terschelling. Rond het middaguur zeilen tientallen bootjes volgeladen met vis op de kust af waar ze droogvallen op het 'wad'. Dan ontstaat er een aanhoudende stroom van mensen en karren met ossen die over het zand en door het water de vangst naar de kust brengen.
Diezelfde ossen, zebu's, spelen ook een grote rol in de plaatselijke keuken. Het heeft wat weg van een biefstuk alleen je hebt er wel stevige tanden bij nodig. Eten is hier prima, veel verschillende invloeden dus veel variatie.
Op het strand doen kindertjes dezelfde dingen als op het strand van Castricum. Ze voetballen, poedelen aan de kustlijn en bouwen zandkastelen. Ik denk dat ook zij dagdromen en fantaseren over hun toekomst. Spreken kunnen we niet met ze, wel zijn ze super blij met de Hema ballonnen en de gekleurde plaatjes die ik mee heb genomen. De vele handjes vul ik graag al zou ik ze, tegen beter weten in, liever iets van hun dromen geven.

Morgen reizen we met een 4WD over zandwegen naar Anavadoka. We blijven daar 1 week aan het strand waarna we met het vliegtuig weer terug gaan naar de hoofdstad.
Hebben jullie vragen laat het in je reactie weten we zullen dan proberen er in ons volgende blog op terug te komen.
Au revoir Herman en Mieke

• 04 Januari 2013 - 10:57

Wil Tjoa:

lieve mieke en ebste herman,
    allereerst een bijzonder voorspoedig en gezond 2013 toegewenst en dank voor alle interessante berichten uit Madagascar. Met veel genoegen heb ik naar jullie foto's gekeken, ze zijn prachtig. Ik wens jullie nog veel plezier en geniet er vooral van.
    Groet,
    Wil

• 04 Januari 2013 - 12:11

Rene:

Hoi Mieke en Herman,
    de beste wensen voor het nieuwe jaar en veel avonturen toegewenst. Ik kijk al uit naar het mogelijke boottochtje.
    Verrukkelijk om jullie warme verhalen te lezen, meteen stijgt dan de temperatuur in mijn woonkamer met enige graden........!!
    Vraagje: Hoe ontvangen jullie radio 2, want de wereldomroep is toch opgeheven?

Hartelijke groet, Rene.

• 04 Januari 2013 - 15:53

Sia Kwadijk:

Hallo Mieke en Herman

Gelukkig Nieuwjaar! Dat hebben jullie toch schitterend gevierd met al die sterren.
    Boeiende verhalen, wat ben jij toch een avontuurlijk en gedurfd leven gaan leiden.
    Prachtige foto's met onwerkelijk mooie kleuren.
    Groetjes Sia

• 04 Januari 2013 - 17:56

Marjolein:

Hoi!
    Een lekkere plakkerige knuffel van mij! :-)

Marjolein

• 05 Januari 2013 - 17:03

Boon:

Dag lieve auteur en fotograaf,
    Een kleurrijk verhaal met even kleurrijke foto's!
    Prachtig!
    We zouden best met jullie willen meereizen , naar dat strand aan de Golf van Mozambique!!
    Geniet ervan en vertel ons ervan.
    Liefs, Mam en Papa.

• 05 Januari 2013 - 21:22

Anne RSWP:

Hoi Mooie reizigers! Leuk om zo te lezen over een bijzonder plekje op aarde. Inspirerend... Geniet ervan! Groetjes, Anne

• 06 Januari 2013 - 21:34

Henk En Paula:

Jongens,

Bedankt voor jullie felicitaties. Voor jullie een heel gezond en gelukking 2013 toegewenst.

Hartelijke groet,

Henk en Paula

• 07 Januari 2013 - 13:03

Inge:

Hoi Mieke (en Herman)

Wat leuk om weer jullie reis mee te beleven via de prachtige verslagen en foto's.
    Een heel goed en gezond 2013 toegewenst met mooie reizen en andere belevenissen.

Groetjes, Inge Zoet

• 07 Januari 2013 - 15:52

Aria:

Bedankt voor weer een kleurrijk verslag.
    Groet
    aria