Kleur-rijk - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Kleur-rijk - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Kleur-rijk

Door: Mieke tekst, Herman foto's

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

22 December 2013 | Madagascar, Nosy Be

Dag van de verkiezingen; een vrije dag voor veel Malagasy. De eerste dag van onze vakantie samen. Vanmorgen al heel vroeg met een binnenlandse vlucht van Tana, de hoofdstad van Madagascar, naar Nosy Be gevlogen.
Het vliegtuig scheerde bij de landing laag over het helblauwe water, even daarvoor leek het alsof hij de top van een berg schampte om daarna met uiterste preciezie uit te rollen op de landingsbaan van dit tropische eiland.
De moesson zorgt ervoor dat de bomen tegen de helling in de verte dampen in de warmte van de opkomende zon.
Met een relaxt gangetje rijden we door het prachtige landschap naar Hell Ville. Nosy Be's belangrijkste stadje is alles behalve 'hellish'. Oude koloniale gebouwen en ruines waar de bougainvillea zich omheen krult. Cafeetjes, een marktje waar kindjes liggen te slapen tussen de handelswaar en bovenal heel veel kleurrijke mensen.
Om half negen ploffen we neer op ons balconnetje met wijds uitzicht over de baai.
Paradijs beschreef een man die er al eens eerder was en ook de lonely planet beschrijft dit oord als een laagdrempelige 'number one beach destination'.
De autorit die ik eerder deze week, en Herman dagelijks, door Tana maakte liet een hele andere kant van dit land zien. Dat is op Nosy Be minder zichtbaar en dat maakt het relaxt.
Lange rijen staan vandaag voor de stemburo's. Alle barretjes zijn gesloten en in de supermarkt mag geen alcohol worden verkocht. In ons hotel wordt een groot laken voor de deur gehangen met daarop 'sans alcool'. Schijnbaar een dag waarop de overheid wil dat er helder gedacht blijft worden.
Of dat ook het geval is blijft de vraag, de takken waaraan blaadjes zitten die een verdovende werking hebben, nemen gretig aftrek op de markt, sigaretten rookt bijna iedereen en de alcohol vloeit achter de de deuren (lakens) eveneens rijkelijk.
Ook wij laten het denken varen al is daar geen drug voor nodig, al snel nemen we het tempo van het Afrikaanse leven over.
Met een quad verkennen we het achterland, als we later de foto's terugkijken dan vallen vooral de kleuren op. Van diep donkergroene bomen, turquose blauw water, bloemen in alle kleuren van de regenboog en de meest uiteenlopende tinten rood en geel in de kleding van de vrouwen. Ook onze voetzolen zijn aan het einde van de dag prachtig rood gekleurd van het lopen op blote voeten over de natte roodbruine stenen en mijn huidje is al minder wit dan vorige week.
Een land met twee gezichten, het is wederom een voorrecht om met beide kennis te mogen maken.
Wat zou het mooi zijn als de onuitgesproken dromen in de donkere ogen van sommige mensen op straat door de nieuwe regering wat dichter bij komen. Of dat realistisch is, blijft een vraag.

Vanaf hier wensen wij jullie een warm en kleurrijke kerst.
Liefs Herman en Mieke

• 22 December 2013 - 15:27

Aria:

Fijn te lezen dat jullie weer plezier hebben! Ik wens jullie een kleurrijke jaarwisseling toe en een goed en gezond 2014!

• 22 December 2013 - 15:28

Marjolein :

Whoehooooeee!!!! Lekker genieten...

• 22 December 2013 - 15:31

Geke:

Geniet van het land en elkaar! Prachtige foto's en mooie beschrijving.

• 22 December 2013 - 15:32

Hans:

Een mooie tijd daar samen. Onze kerstboom is niet zo kleurrijk als jullie foto's zijn!

• 22 December 2013 - 16:06

Mam:

Onuitgesproken dromen ,in donkere ogen.........Zo mooi ., in een land met zoveel warmte en zoveel zonneschijn........Dat er voor een ieder ëén droom uit mag komen!
    Dag lieve allebei,
    Liefs Mam.

• 22 December 2013 - 16:44

Rien En Gerda Boon:

Hallo Herman en Mieke,
    Wat maken jullie toch mooie verslagen en mooie foto's.
    Wij genieten er van als er weer een email komt.
    Nog een goed en gezond 2014.

• 22 December 2013 - 17:20

Dries En Anneke:

Prachtig verslag en mooie foto's. Veel plezier, fijne feestdagen. Geen idee of je daar iets van merkt. Maar een kleurrijke boom hebben jullie niet nodig, het kleurrijke straalt al van de foto's af. Ook een kleurrijk 2014 toegewenst. We zien elkaar.

• 22 December 2013 - 17:23

Anette De Meij:

Wat moet dat heerlijk zijn om zo 2013 af te kunnen sluiten met zo'n prachtige reis! Geniet ervan en alvast alle goeds voor 2014! Anette

• 22 December 2013 - 17:39

Henk Van Doodewaard:

Hallo Herman en Mieke,
    Goed gedaan, mooi plekje uitgezocht en geniet ervan met elkaar.
    Hier is het echt de kortste dag en het regent en stormt. Op de weg erg druk. Iedereen is onderweg naar ........!
    Met Paula gaat het iets beter, maar het blijft spannend of we weg kunnen hoor.
    Fijne dagen samen en tot ziens ergens in het nieuwe jaar, ergens in Edam of Heiloo.

Groetjes, Henk.

• 22 December 2013 - 19:26

Jopie En Lenny:

Fijne vakantie en feestdagen!! En wij maar koken met 20mensen met de kerst. Nee hoor jullie hebben het heelerg verdient. Geniet van elkaar xxxx

• 22 December 2013 - 20:22

Yolanda:

Wat een heerlijke post om te lezen vanuit een koud en grijs Nederland!
    Ik zie graag een volgende keer dat we elkaar zien alle fotos met de bijhorende verhalen. Geniet ervan en veel liefs

• 22 December 2013 - 21:48

Elma:

Het is weer een prachtig reisverslag met mooie foto'sGaat het met de gezondheid goed?
    Geniet van het land,de mensen ,de zon en vooral van elkaar,liefs x

• 23 December 2013 - 09:24

Ans V Wissen:

mooi verhaal, mooie foto's. geniet ervan! fijne feestdagen. Ans

• 24 December 2013 - 00:36

Sjaak:

Bedankt voor het mooie verhaal en de prachtige foto's: een kleurrijk geheel! Ben nu al benieuwd naar het vervolg, zeker met de storm en de regen hier op dit moment! Fijne feestdagen alvast en blijf vooral gezond en genieten!

• 25 December 2013 - 15:14

Petra:

En wederom, een tropische verrassing in kleurrijke foto's en dito verhaal. Wat is het toch heerlijk om mee te genieten met jullie vakanties. Geniet van het samen zijn, fijne kerstdagen, lieve groetjes,