Lekker hapje - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Lekker hapje - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Lekker hapje

Door: Mieke tekst, Herman foto's

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

30 December 2013 | Madagascar, Nosy Be

De dierentaal is denk ik universeel want of ik nou in Azie ben of in Afrika, ze weten me altijd in grote getalen te vinden. Het kan bijna niet anders dan dat ze elkaar waarschuwen, wie weet zoemen ze wel naar elkaar " kijk daar een lekker hapje". Of de beestjes identiek zijn dat weet ik niet maar het effect van hun aanvallen is overal dezelfde.
Zoals altijd gaan we daarom ook hier weer op zoek naar een potje anti-jeuk.
Kleermakers, schoenpoetsers, kleine winkeltjes met vooral veel zoetigheid op de toonbank, stalletjes met groente en kraampjes met halve varkens aan haken zie je langs de main road. Barretjes waar vrolijke swingende muziek uit enorme boxen komt en kraampjes met lappen stof en vergeelde t-shirts met daartussen de pharmacie.
Een man in een witte jas achter de toonbank kijkt me vragend aan. Ik weet niet veel beter te doen dan mijn benen met rode bulten en witte stippen aan hem te tonen en een vragend gezicht op te zetten.
Nadat hij een dik boek heeft bestudeerd komt hij na enige tijd aan zetten met een doosje zalf. Tot onze verbazing staat in het nederlands op de tube: 'verzacht en verkoeld', dat het spul een jaar over de datum is maakt verder niet uit.
Het lijkt een enorme chaos een soort Kalverstraat maar dan in het quadraat. Vooral rondom de markt is het een gekkenhuis, rammelde autootjes uit het jaar nul, brommers en karren met zebu's ervoor krioelen door elkaar heen.
Ook op eerste kerstdag is dat weinig anders behalve dan dat bijna iedereen zich heeft uitgedost alsof je naar een bruiloft gaat.
De protestante en katholieken slingeren zich als een kleurrijk lint door het dorp, ieder in zijn eigen richting. Wij positioneren ons achter een espresso en een croissantje op het kruispunt van wegen en zien de stoet aan ons voorbij trekken.
Luilekkerland is het niet alleen voor de muggen, ook wij doen ons dagelijks tegoed aan de magnifieke franse keuken. De borden zijn, waar we ook eten, ware kunstwerkjes. De stalletjes op straat gaan we voorbij. De stoofpotten van zebu en varken doet ons maagdarmkanaal geen goed.
'T spulletje werkt en de bulten worden minder, de muggen gaan op zoek naar een volgend slachtoffer. De mensen in de straat doen hun ding, de vissers vissen onverstoorbaar door, vrouwen wassen hun kinderen en kleren in de rivier en de koks in de keuken zijn vast al bezig met de voorbereidingen voor oudjaarsavond. Het leven beweegt zich onverstoorbaar verder, van 2013 naar 2014. Wij laten het allemaal gebeuren en genieten nog even van de warmte, zon en zee en reizen op nieuwjaarsdag verder naar het Noorden.

Voor jullie waarschijnlijk appelflappen en oliebollen en vooral een gezellige oudjaarsavond maar bovenal een fantastisch 2014!
Warme groet, Herman en Mieke

• 30 December 2013 - 15:11

Marjolein:

Hoi alletwee!
    Gave foto's... zucht... Enne Mieke ik ken je gevoel, die kleintjes vinden mij ook met hun ogen dicht.
    Fijne jaarwisseling! Tot volgend jaar!

• 30 December 2013 - 15:25

Guido:

Fantastisch kleurrijk, zowel de foto's als het verslagje. Ik geniet er altijd van mee. Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en zie Mieke in elk geval weer gauw.

• 30 December 2013 - 15:28

Anneke Kasper:

Ha lieve mensen, wat genieten jullie toch. Ja....en die muggen weten ook mij altijd te vinden. Plakkaten van 15 cm doorsnee is normaal. Op Bali leerde ik: tijgerbalsem te gebruiken tegen de jeuk. Maar blijf genieten tot in het nieuwe jaar. En een hele goede start toegewenst van ons tweeën. En blijf gezond... Dikke knuf ut Vorden.

• 30 December 2013 - 17:39

Monique Post:

Ook in Thailand tijgerbalsem gebruikt, helpt echt! Prachtige verhalen en foto's als vanouds. Goede jaarwisseling!Uit het zicht ,maar niet uit het hart hoor.Je vroegere collega Monique.

• 30 December 2013 - 20:01

Petra:

Guido heeft gelijk, kleurrijk geheel weer, leuk om te lezen en te zien, minder leuk voor jou Mieke, die kleine beestjes. Fijn dat de zalf helpt. Goede jaarwisseling (morgen dus, niet vergeten) en warme groetjes, Petra

• 30 December 2013 - 22:16

Dries Kasper:

Ook voor jullie vanuit een koel en regenachtig Vorden een gezond en gelukkig 2014.
    Geniet van de warmte en de mooie wereld daar.
    Groetjes.
    Anneke en Dries

• 31 December 2013 - 07:47

Lup En Elma:

Wij wensen ook julie een mooie jaarwisseling en alle goeds voor 2014.
    Geniet nog even lekker van jullie vakantie.
    Groeten uit de Beemster

• 31 December 2013 - 16:27

Paula:

Lieve Mieke en Herman,
    Wat een pracht verhaal weer. Voor jullie een fijne jaarwisseling en voor 2014 veel gezondheid, geluk en gezelligheid. alle liefs van Henk en Paula .

• 31 December 2013 - 17:22

Gertruud:

Wat een mooie impressie van Afrika, fotos en verhalen! We zijn net terug uit Airole, daar Kerst met de hele familie doorgebracht. Mieke en Herman, fijne jaarwisseling en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

• 31 December 2013 - 18:46

Pam:

Bij het lezen van jullie verhaal kleur ik mijn eigen voorstelling van daar.
    Veel liefs en goeds en een gezond, fijn en blij 2014.

• 01 Januari 2014 - 10:42

Boon:

Lieve allebei,
    Prachtig, mieke, dat "marktverhaal". Daar is de Wageningse markt niets bij. Heb je geen marktmeester gezien?Ik zie alles in kleuren. Ik hoop, dat 2014 even kleurig en vrolijk mag zijn! Voor iedereen, voor jullie beiden in het bijzonder!
    Dag hoor! Liefs Mam en Papa.

• 01 Januari 2014 - 23:54

Henk Van Doodewaard:

Hoi Herman en Mieke,

Voor mij hebben ze gelijk, die beestjes, lekkere hapjes, zonder saus of andere de smaak belemmerende kruidjes laat je niet zomaar gaan. Besef dat jullie exoten zijn, zeldzaam en exquise!
    Ja, en de internationale handel heeft zo zijn eigen dynamiek. Daar moet jij toch alles van weten Herman!!! Het is net als met de aardappelen!
    Hier gaat het de goede kant op. We kunnen met vakantie, ook al zullen we het kalmpjes aan moeten doen. In Thailand zelf is het niet echt OK. Maar het moet mogelijk zijn om de extremen te ontlopen en te genieten van volk, koning en lekker eten. Daar gaan we dus voor. Goed voorbereid en al met de volgende reis in het brein. (Jawel: New Sealand!).
    Morgen begint het ware leven weer. Paula heeft drie klanten en die brengen het ware leven weer binnen Breedelaan 3 in Heiloo. Met de verplichting de BTW aangifte van onze twee bedrijfjes te regelen is de taakstelling voor morgen weer bepaald. We ontvingen vele originele, warme en soms ook heel creatieve goede wensen voor 2014 en dat geeft ons moed. Moed die nodig is om het nu nog onschuldige jaar 2014 goed te kunnen doormaken. Ik vrees echter dat dit jaar niet onschuldig zal blijken en blijven. Doe het goed daar samen!!! Geniet en weet dat het leven zeer betrekkelijk is. Hartelijke groet,

Henk

• 02 Januari 2014 - 19:24

Vrony:

Hoi Herman en Mieke,
    zo te zien hebben jullie het weer heerlijk.
    en wat een mooie foto's daar geniet ik van.
    ik wens jullie voor 2014 veel goeds en in goede gezondheid nog vele mooie reizen.
    liefs Vrony

• 02 Januari 2014 - 20:15

Sjaak:

Opnieuw genieten en prachtige foto's! Alle goeds voor een vooral gezond en gezellig 2014!

• 05 Januari 2014 - 12:25

Anneke En René:

Hoi lieve Mieke en Herman,
    beter laat dan niet.
    Ook van ons de allerbeste wensen voor 2014. We hebben weer genoten van jullie reisverslagje en mooie foto's. Het relativeert zo lekker met Nederland om te lezen en te zien hoe in een heel ander land het leven en de dagelijkse beslommeringen van een heel andere orde zijn.
    Wat is tijd, wat is plaats, you always take the weather with you.

Graag gauw weer tot spreeks en liefs! ziens in les pays-bas.

Knuffel René en Anneke.

• 06 Januari 2014 - 12:56

Reinier:

mooie foto's, volgens mij hebben jullie het prima naar je zin daar! Lekker blijven, het komt hier in London met bakken uit de lucht..

Veel plezier nog en spreek jullie snel.

x