Indrukwekkend - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Indrukwekkend - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend

Door: Tekst Mieke, foto's Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

13 Januari 2014 | Madagascar, Antananarivo

Aardedonker, alleen de maan en de koplampen van auto's verlichten de weg. Geen asfalt maar kasseien en dat in combinatie met een gammele renault zorgt voor een hobbelige rit. Het is niet ver maar uit oogpunt van veiligheid is lopen naar een restaurant geen optie. Richard, de oude taxi chauffeur, heeft Parkinson en trilt daardoor nog extra. Hij wacht elke avond trouw voor de deur van ons hotel op zijn 'vaste ritje'.
Vele Malagassy leven op straat, de armoede is groot. Vrouwen en mannen met een harde uitdrukking op het gezicht staren door de autoraampjes en kinderen met baby's op de rug klampen ons aan. Het leven lijkt voor hen uitzichtloos. Geboren op straat, geen geboortebewijs en je bestaat niet. Leven van het afval van anderen dat is wat rest.
Tana is een metropool waar heel veel mensen naar toe trekken, en waar iedereen boven op elkaar werkt en leeft.
Ons laatste weekend hier samen willen we graag door brengen in een wat rustiger omgeving en we vertrekken naar het westen.
Hoe verder je van de stad af gaat hoe mooier de natuur wordt. Het landschap wordt bepaald door eeuwenoude vulkanen en is zeer vruchtbaar. Met een beetje fantasie lijkt het op de Vogezen, groene heuvels waar de weg zich om heen slingert.
Het leven is op het platteland ook niet makkelijk maar toch lijkt het beter. De mensen lachen, groeten en kinderen spelen met dat wat voor handen is.
We logeren in een klein bungalowtje aan een idyllisch meer, Lac Kavitaha.
Zonder problemen lopen we door het dorpje en zitten we bij de rivier.
We maken een tochtje met Pé in zijn minstens 50 jaar oude peugeot naar een enorme waterval, Chûte de Lily. Het water klettert met een denderend geraas meer dan 20 meter naar beneden. Hier voel je de kracht van de natuur. Ook rijden we over kleine weggetjes naar een ander minstens zo bijzonder natuurverschijnsel; Geysers van Amparaky. Koud water dat aangedreven door kooldioxyde met kracht uit de berg wordt geperst. De kleuren die de waterstroompjes op de stenen achterlaten zijn onwaarschijnlijk mooi.
Sommige verdienen de rijst met hun 'bon voiture', mensen in de dorpjes om het natuurgeweld heen met verkoop van fruit en wat souvenirs en boeren verbouwen gewassen in de vruchtbare grond. Zij staan model voor degene die hier met hard werken net het hoofd boven water kunnen houden.
In dit land komen nog maar weinig toeristen en is het klimaat voor buitenlandse investeerders slecht. De weinige Europeanen die hier actief zijn doen dit vaak met een charitatieve insteek.

In de afgelopen weken heb ik respect gekregen voor mensen zoals Richard en Pé en voor iedereen die hier met hard werken zijn rijst verdient.
Respect ook voor de westerlingen die hier op hun zelf gecreëerde 'eilandjes' leven en ondanks hun relatieve rijkdom vaak sociaal arm zijn. Én heb ik geleerd dat sommige mensen niet te helpen zijn en dat je dat ook kan respecteren.
Herman blijft vermoedelijk tot eind augustus ( en komt tussendoor nog een paar keer naar Edam). Ik vlieg vannacht met de warmte van de zon in mijn huid en heel veel waardevolle herinneringen aan dit indrukwekkende land weer terug naar Holland.
Tot spoedig ziens, Herman en Mieke

• 13 Januari 2014 - 17:27

Yolanda:

Goede reis Mieke!

• 13 Januari 2014 - 18:02

Milo:

Leuk om te lezen en opnieuw mooie foto's!
    Groetjes van ons

• 13 Januari 2014 - 18:20

Guido Niewold:

Hoi Herman en Mieke.
    Prachtvol verhaal en foto's. Dat zal wel weer even wennen zijn, het gescheiden leven weer oppakken.
    Mieke, zoals je hopelijk gelezen hebt zijn de afspraken met Anneke gelukt en ben je vrijdag meteen aan de beurt om te koken. Ik verheug me er op je weer te zien. Goede reis en sterkte voor Herman

Groetjes Guido

• 13 Januari 2014 - 19:04

Elma:

Wat weer een bijzonder verhaal,jullie beleven toch wat.Onze wegen zullen elkaar ergens op schiphol kruisen.Wij vliegen heel vroeg in de ochtend naar Barcelona om de volgende dag in te schepen voor een middellandse zeecruise.Spreek je later deze maand.Liefs Elma

• 13 Januari 2014 - 20:33

Jopie En Lenny:

Sterkte om afscheid te nemen van elkaar. Goede terugreis xxxxjopie en lenny

• 13 Januari 2014 - 22:15

Sjaak:

Goede reis, Mieke en Herman, hou je taai in deze bijzondere omgeving! Mooi verhaal en prachtige foto's weer!

• 14 Januari 2014 - 16:07

Hannie En Andre:

Goede thuisreis mieke en je hebt weerveel gezien om mee tenemen naar huis.

• 15 Januari 2014 - 17:01

Petra:

Inmiddels is Mieke al weer thuis in ons koude landje, maar zul jij het ook wat kouder hebben, Herman (alleen is ook maar alleen, toch?) Maar gelukkig kom je tussendoor weer naar Nederland, want eind augustus is nog best ver weg. Ik heb weer genoten van jullie verhalen en foto's en zie het oude autootje van Pe over de weggetjes crossen. Ik vind het prachtig hoe jullie verhalen en foto's zo op elkaar aansluiten, dat geeft een mooi beeld. Tot gauw, alletwee. Lieve groetjes.

• 16 Januari 2014 - 14:08

Rien En Gerda:

Hallo Hermen en Mieke,
    Wat is het verhaal weer prachtig en de foto's weer zeer goed genomen.
    Groetjes Rien en Gerda.