Tana en omgeving - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu Tana en omgeving - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Herman en Mieke Kasper/Boon - WaarBenJij.nu

Tana en omgeving

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Mieke

16 December 2012 | Madagascar, Antananarivo

Gisteren heb ik een dagtrip gemaakt in de omgeving van Tana. Er liggen 12 heilige heuvels rond de stad en de uitzichten zijn werkelijk fantastisch. Het kost moeite om de stad uit te komen; smalle wegen, veel verkeer, bussen die overal stoppen en het leven dat zich aan de kant van de straat afspeelt, kortom een complete chaos. Het lijkt wel alsof het leven zich werkelijk alleen maar op en langs de weg zich af afspeelt.

Onderweg zie ik landbouw, de akkers worden bewerkt met ossen en de rijst wordt geplant; hard werken daar. Op sommige plekken is de erosie erg goed zichtbaar, kostbare landbouwgrond is hier weggespoeld.

Op de krokodillenfarm worden de dieren gefokt voor de huiden en het vlees. Het is hier heerlijk rustig na de chaos en de drukte van de stad, libellen vliegen rond en vlinders af en aan. De meeste krokodillen liggen lekker in de zon te slapen, enkele zwemmen er traag rond. De uil knapt zijn uiltje en schilpadden kruipen er rond. Werkelijk een idyllische omgeving, heerlijk om een paar uur mijn ritme aan de omgeving aan te kunnen passen.

De tweede stop is de jacht hut van koning Radana II, een 18e eeuws gebouw. Nu is het veranderd in een museum over deze koning en bevat tekeningen van vroegere gebruiken en voorwerpen uit verschillende regio’s van Madagaskar; interessant om te zien. Het leukste hier is de gids. Ik ben de enige toerist en bij aankomst is het museum gesloten. Alles wordt geopend en krijg ik een rondleiding. Zijn uitleg is goed en hij geeft sfeerbeelden over het vroegere leven op het eiland. Als ik wegga wordt alles weer afgesloten, in afwachting van de volgende bezoeker.

De laatste stop is de originele hoofdstad van de koninklijke Marina familie, deze heeft tot 1890 gefunctioneerd; hierna koloniseren de Fransen het eiland. Ook hier valt de rust op, geen bezoekers en een proper terrein en goed onderhouden gebouwen. Het geheel maakt, al bij aankomst, een prettige indruk. Het is een plek met oude gebouwen en attributen van de vorige bewoners.
Na een rondwandeling wordt ik gegrepen door de sereniteit en heb wel een uur op een bank gezeten, gewoon opgaan in de omgeving; heerlijk.
Een groepje kinderen speelt hier en maak plezier, in de verte speelt muziek en wordt gezongen.
De oude bomen zijn hier overweldigend, oud, groot en heel veel schaduw. Het uitzicht op de omgeving is werkelijk fabuleus, heerlijk om van te genieten.

Na een poosje kan ik mij weer losmaken en weer terugkeren naar Tana; de drukte en de stank. Het contrast is dan ook wel heel groot nu.

• 16 December 2012 - 18:54

Herman En Mieke Kasper/Boon:

Geweldig om te lezen en wat een warme foto's....Ik heb super veel zin....wat een voorrecht! Nog 2 nachtjes slapen, ik kijk naar je uit! Xxx

• 16 December 2012 - 19:33

Bas:

Zo te lezen is het geweldig daar, geniet er van!

• 16 December 2012 - 19:35

Yolanda:

Klinkt weer goed! Geniet maar lekker

• 16 December 2012 - 19:41

Henk En Paula Van Doodewaard:

Hallo Herman,

Mooi verhaal en geweldige foto`s. Nog even en dan is Mieke bij je. Hier is het donker maar gezellig. Vanmiddag met De Vriendschap uit Schoorl Stille Nacht geblazen. Doet me goed. Mooi orkest.
    Hier gaat het weer eeen stuk beter.

Groetjes Paula & Henk.

• 16 December 2012 - 20:27

Petra:

Hoi Herman
    wat ziet het er mooi uit, je laat ons weer echt meegenieten. Je verhaal en de foto's sluiten fantastisch op elkaar aan. Fijn voor jullie dat je straks weer samen hiervan mag genieten. Knuffel,

• 16 December 2012 - 21:55

Marjolein:

Like it! Like it! Like it! Like it!

• 17 December 2012 - 17:26

Piet , Marietje:

Hallo Herman.
    We zouden zo met Mieke willen meevliegen, en dan de sfeer proeven van Tana met z'n prachtige , stille en vast schilderachtige omgeving. Maar we doen het met de foto's ,met wie weet straks met mieke erop. Wat zal'ze genieten, met jou samen .
    Wij doen het voorlopig maar met een beetje regen en een mini-kerstboompje om ons aan te warmen.
    We denken aan jullie! Morgen zijn jullie fijn weer samen!
    Lieve groetjes, Marietje en Piet.

• 19 December 2012 - 10:02

Sjaak:

Great stuff! Je weet de mooie plekken op deze wereld wel uit te zoeken, Herman! Blijf genieten!